سايت مکتب الزّهرا(سلام اللّه عليها)

سايت مکتب الزّهرا(سلام اللّه عليها)

دسته بندی محتوا

آموزش مفاهيم قرآن کريم سطح 1

 

سطح1- فراگيران مبتدي و ناآشنا با صرف و نحو معمولاً افرادي با تحصيلات پايينتر از سيكل هستند. يا دانش آموختگان رشته های غير علوم اسلامی که هيچگاه با حوصله به آموزشهای عربی توجّه نداشته اند. ارائه طرح براي اين افراد در چند مرحله اجرا مي شود:

ابتدا يك آيه كوتاه از قرآن كريم انتخاب مي شود و از اوّلين حرف الفبا(صامت) و حركت (مصوّت) آن با حوصله براي فراگيران تدريس مي شود. در اين مرحله لازم است از تخته و ماژيك و تصوير استفاده شود.

نگارنده از دو آيه اوّل سوره حمد : بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ و اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ شروع مي كند. معمولاً لازم است نكات ذيل با زبان قابل فهم فراگيران تدريس شود. مقدّمه اي شامل حروف الفبا كه صامت هستند و قابل تركيب با يكديگر نمي باشند، مگر با استفاده از مصوّتها، كه موجب به حركت درآمدن صامتها مي شوند ، انواع كلمه ، اسم و علائم آن « ال و تنوين » ، اقسام اسم معرفه به ال و معرفه به اضافه و اسم نكره ، اسم مبني و اسم معرب و تجزيه بِسْمِ اللَّهِ به   «بِ‍ » و «اِسمِ» و «اللّهِ» . مطالب فوق با توجّه به توانايي درك فراگيران در يك تا سه جلسه تدريس مي شود.

براي تركيب سه كلمه بِ‍ ، اِسْمِ و اَللَّهِ با يكديگر لازم است مقدّمه اي شامل تعريف حرف كه معني مستقلّي ندارد، حروف جرّ كه موجب مجرور شدن اسم بعد از خود مي شوند و نياز به يك فعل دارند تا به آن تعلّق گيرند، حرف جرّ باء ، اسم مجرور به حرف جرّ، نشانه مجرور بودن، متعلَّق جار و مجرور بِسْمِ ، تركيب بِسْمِ اللَّهِ . در همين جا ممكن است مبتدي با ضرورت دانستن اعراب براي فهم قرآن كريم آشنا شود. زيرا معني بِ‍ و اِسْمِ به تنهايي داراي هيچ حكمي نيست و دانستن چيستي متعلَّق اين جار و مجرور به چيستي معني آن ياري مي رساند. همچنين ممكن است فراگيران در همين جا با تعريف دو نوع جمله اسميّه و فعليّه آشنا شوند و اينكه هرگز جمله عربي با حرف شروع نمي شود. از تركيب اسم و اللّه نيز مي توان مفهوم مضاف و مضاف اليه و معرفه بودن مضاف را به مبتدي آموخت. چنانكه ملاحظه مي شود تركيب « بِسْمِ اللَّهِ » شامل تمام مجرورات اصلي است. پس از بيان اين نكته به مبتدي ،   مي توان او را با مفهوم توابع و تَبَعي بودن اعراب «صفت» آشنا كرد و علّت مجرور بودن «الرَّحْمَنِ» و «الرَّحِيمِ» را بيان نمود. براي تكميل اين بحث مي توان ديگر علائم مجرور بودن اسم (تنوين جرّ و ياء) را نيز بيان كرد و از فراگيران خواست كه تحقيقي در اين باره در آيات بعدي قرآن كريم انجام دهند. به اين صورت كه بيست كلمه مجرور را همراه با كلمه قبل از آن نوشته و علّت جرّ كلمه انتخابي خود را بنويسند. سه كلمه «اللَّهِ» در لِلّهِ ، و «رَبِّ» و «العَالَمِينَ» بايد اوّلين كلمات انتخابي فراگيران باشد كه در آغاز جلسه بعد مورد بررسي قرار مي گيرد. سپس جمله اسميّه و مبتدا و خبر تدريس شده موضوع مرفوعات با جمله « اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ » توضيح داده مي شود. نگارنده پس از اين آيه شريفه بند اوّل خطبه1 نهج البلاغه را تدريس مي كند. مربّيان محترم مي توانند به جاي بند 1 خطبه 1 ، ديگر آيات سوره حمد را تا پايان به همان روش بيان شده ادامه دهند. تجربه نگارنده 34 جلسه 5 /1ساعته را براي رساندن افراد مبتدي به سطح 2 كافي مي داند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من