دسته بندی مطالب
- 📄 معرفی دوره اوّل فایلهای صوتی
- 📄 آيه ۱۳۶ سوره نساء
- 📄 آيه ۱۷۷ سوره بقره، دلیل بر ایمان به خدا
- 📄 ایمان به خدا
- 📄 《اخلاص》صفت دوم ناشی از ایمان به خداوند
- 📄 اخلاص ورزيدن به خداوند يکتا هماهنگ با سرشت بشر و فطری انسان است. آيه ۳۲ سوره لقمان
- 📄 اخلاص ورزيدن به خداوند يکتا هماهنگ با سرشت بشر و فطری انسان است. آيه ۶۵ سوره عنکبوت
- 📄 فطری بودن اخلاص و ارزشهای ناشی از اخلاص
- 📄 آثار تکبر در ظاهر فرد متکبر
- 📄 آيات ۲۰ و ۲۱ سوره فرقان
- 📄 آيات ۴۵ و ۴۶ سوره مؤمنون
- 📄 آيه ۱۷۲ سوره نساء
- 📄 آيه ۲۲ و ۲۳ سوره نحل
- 📄 آيه ۳۵ سوره غافر
- 📄 آیه ۱۷۳ سوره نساء
- 📄 تعریف کبر
- 📄 راههای از بین بردن تکبر
- 📄 نوع اول کبر
- 📄 نوع دوم کبر
- 📄 نوع سوم کبر: جهت اول مزموم بودن کبر نوع سوم
- 📄 نوع سوم کبر: جهت دوم مزموم بودن کبر نوع سوم
- 📄 ۲- علم توبه کننده به زشتی گناهان
- 📄 ۳- علم به اینکه توبه مقدمه ورود به مسير هدايت است
- 📄 ۴- علم به محبوب بودن توبه کننده نزد خداوند
- 📄 آيات ۷۰ و ۷۱ سوره فرقان
- 📄 آيه ۱۳۵ سوره آلعمران
- 📄 آيه ۱۷ و ۱۸ سوره نساء
- 📄 آيه ۶۷ سوره قصص
- 📄 آيه ۸ سوره تحریم
- 📄 آيه ۸۲ سوره طه
- 📄 توبه فرد محتضر و رو به موت پذیرفته نیست
- 📄 توبه مستلزم چند علم است: ۱- خداوند پذیرنده گناه است
- 📄 مهمترین نتیجه توبه ترک گناه و روی آوری به انجام اعمال صالح است
- 📄 یکی از صفات متقین توبه و پرهیز از اصرار بر گناه است:
- 📄 آخر آيه ۱۱ و آیه ۱۲ سوره ابراهیم
- 📄 آخر آيه ۲ و آيه ۳ سوره طلاق
- 📄 آخر آيه ۲۳ سوره مائده
- 📄 توکّل اهل تقوی پايينتر از اولیای خداوند
- 📄 توکّل صالحین از اولیای خداوند
- 📄 معنای توکل و چگونگی پديد آمدن آن
- 📄 آمرزش و پاداش بزرگ صابرین
- 📄 آيات ۹ تا ۱۱ سوره هود
- 📄 ارزشهای فرهنگ اسلامی ناشی از صبر و برخی از شاخصهای شناسایی آنها در جامعه اسلامی
- 📄 حالات گوناگون یا دیگر نامهای صبر
- 📄 رابطه صبر و ایمان : آيات ۴۵ و ۴۶ سوره بقره
- 📄 صبر از بزرگترین ملکات است
- 📄 صبر صابرین به دلیل یقینی است که به آخرت و پاداش اخروی دارند:
- 📄 معنای صبر
- 📄 آيه ۱۲ سوره لقمان
- 📄 شکر حقیقی جز با داشتن علم نسبت به مُنعم و نعمت و ... بجای آورده نمیشود
- 📄 شکر و پرهیز از ناسپاسی
- 📄 صفات ناشی از بجای آوردن شکر در جامعه اسلامی
- 📄 کفران نعمت و ناسپاسی موجب هلاکت و خسران فرد ناسپاس میشود
- 📄 《استقلال》دومین مؤلفه فرهنگ اسلامی ناشی از شکر است
- 📄 آيات ۱۷۱ تا ۱۷۳ سوره صافات
- 📄 آيه ۱۳۹ سوره آلعمران
- 📄 آيه ۱۳۹ سوره نساء
- 📄 آيه ۱۶۰ سوره آلعمران
- 📄 آيه ۱۶۵ سوره بقره
- 📄 آيه ۵۱ سوره غافر (مؤمن)
- 📄 آيه ۶۰ سوره انفال
- 📄 آيه ۶۱ سوره انفال
- 📄 آيه ۶۴ سوره آلعمران
- 📄 آيه ۷ سوره محمد (ص)
- 📄 استقلال را میتوان از اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله با بسنده کردن به نیروی مؤمنین پیروز است، به دست آورد
- 📄 اصل پنجم برای تحقق استقلال
- 📄 اصل چهارم برای تحقق استقلال
- 📄 اصولی که مسلمین با رعایت کردن آن، در وقایع مختلف، به استقلال میرسند: اصل اول تا سوم برای تحقق استقلال
- 📄 منتفی بودن انگیزههای استمداد از کفّار با وجود یاری خداوند
- 📄 وعده یاری خداوند به تمام پيامبران و تمام وقایع پیشآمده برای آنان
- 📄 وعده یاری خداوند به جامعهای که به امر خداوند حرکت کند
- 📄 آيه ۵۷ سوره عنکبوت
- 📄 ایمان به روز جزا یکی از موارد ایمان به غیب است
- 📄 دلیلی برای اثبات جهان آخرت
- 📄 آيه ۲۰ سوره حدید
- 📄 نظر حضرت علی علیهالسلام درباره بیثباتی دنیا
- 📄 آيات ۳۷ تا ۴۱ سوره نازعات
- 📄 آيات ۷ و ۸ سوره یونس
- 📄 آيه ۱۸۵ سوره آلعمران
- 📄 آيه ۲۰ سوره حدید
- 📄 آيه ۹ سوره یونس
- 📄 اعمال الهی و اعمال دنیوی
- 📄 امام سجاد علیهالسلام دنیا را به دو قسم دنیای بلاغ و دنیای ملعون تقسیم میکند
- 📄 پرهیز از دوستداشتن دنیا
- 📄 خصلتهای پنجگانه زندگی دنیا
- 📄 کلام حضرت علی علیهالسلام درباره دنیای بلاغ (رساننده به آخرت نیکو)
- 📄 کلام حضرت علی علیهالسلام درباره صفات دنیادوستان
- 📄 کلام رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله درباره دنیای ملعون
- 📄 مهمترین عوارض بد دنیاپرستی
- 📄 نشانهها یا شاخصهای بالا رفتن سطح اهداف و اعمال از خواستهای دنیوی و عدم اکتفا به بهرهوری صِرف از لذات دنیا
- 📄 واژه قرآنی 《هوی》 عبارتست از خواستهای دنیوی انسان
- 📄 مفاهیم آيه ۶ سوره بقره
- 📄 ادامه تدبر آيه ۲۱
- 📄 ادامه تدبر آيه ۲۲ سوره بقره
- 📄 ادامه تدبّر آيه ۲۳ سوره بقره، صفات خداوند
- 📄 ادامه تدبّر جمله کُلَّما رُزِقوا مِنها ... و ملکه شدن اعمال صالحی که فرد خود را به انجام آن وامیدارد.
- 📄 ادامه تدبر جمله وَ بَشِّرِ الّذین ... و ارتباط ایمان با عمل صالح
- 📄 ادامه تدبر در آیات ۲۱ و ۲۲
- 📄 ادامه تدبر در آیات ۲۳ و ۲۴
- 📄 ادامه تدبر و نتیجهگیری از آيات ۲۳ و ۲۴ سوره بقره
- 📄 بشارت پاداش به مؤمنین و صالحین آيه ۲۵ سوره بقره
- 📄 تدبر آيه ۲۳ و ۲۴ و ارتباط این دو آیه شریفه
- 📄 تدبر جمله يا ایها الناسُ اعبدوا رَبَّکُم
- 📄 تدبّر در آیات ۲۱ تا ۲۵ سوره بقره، مسیر خودسازی تا تقواپیشگی
- 📄 تدبر، ارتباط آيه ۲۳ با آيات ۲۱ و ۲۲
- 📄 خداوند تنها هدایتکننده نفس آدمی است.
- 📄 خلاصه تدبر در آيه ۲۴ سوره بقره
- 📄 رکود انسان ناشی از عمل نکردن به قرآن کريم است.
- 📄 شناخت پاداش عبادت خالصانه خداوند
- 📄 صفات پيامبر ص در آيه ۲۳ سوره بقره
- 📄 علت شروع شدن دلایل به خلقت انسان و ادامه یافتن آن با خلقت هستی در آیات ۲۱ و ۲۲
- 📄 فرامین به دست آمده از آيه ۲۳ سوره بقره
- 📄 قرآن کریم معجزه ابدی خداوند است.
- 📄 مفاهیم جمله يا ایّها الناسُ ...
- 📄 مفاهیم سه جمله آخر آيه ۲۵ سوره بقره
- 📄 مفاهیم و تدبر آيه ۲۳ سوره بقره
- 📄 مفاهیم و تدبر آيه ۲۴ سوره بقره
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله الذی جعل لکم الأرض...
- 📄 مفاهیم و تدبّر جمله تجری من تحتها الانهار ...
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله فاتّقوا النّارَ الّتی ...
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله فلاتجعلوا للهِ اندادا
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله لعلّکم تتّقون
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله و انزل من السماء ...
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله وَ بَشِّرِ الّذین ...
- 📄 نکات تربيتی به دستآمده از آيات ۲۱ تا ۲۵ سوره بقره
- 📄 آيه ۲۶ سوره بقره، مفاهیم جمله اِنَّ اللهَ لایَستحیِی ...
- 📄 آيه ۲۷ سوره بقره و رابطه آن با آيه ۲۶
- 📄 آيه ۲۸ سوره بقره
- 📄 آيه ۲۹ سوره بقره
- 📄 ادامه تدبر آيه ۲۷ سوره بقره: مقامهای معنوی انسان در کلام علامه طباطبایی ره
- 📄 ادامه تدبر آيه ۲۸ سوره بقره و توضیح مراحل سهگانه زندگی انسان
- 📄 ادامه تدبر آيه ۲۸ و کلامی از امام خمینی ره درباره حقیقت زندگی و مرگ انسان
- 📄 ادامه تدبّر جمله الّذین ینقضون عَهدَ اللهِ ...
- 📄 ادامه تدبّر جمله یَقطَعُونَ و مفاهیم و تدبر جمله یُفسِدُون فی الارضِ
- 📄 ادامه تدبّر در آیات ۲۱ تا ۲۹ سوره بقره
- 📄 ادامه تدبّر و بيان منظور آيه شريفه از اولین صفت بدکاران
- 📄 ادامه تدبر، صفت خداوند در آيه ۲۶ سوره بقره
- 📄 ادامه توضیح مراحل سهگانه زندگی انسان از تفسیر شریف المیزان
- 📄 ادامه خلاصه تدبّر: فرایند زندگی دنیا در آيه ۲۸ سوره بقره
- 📄 ادامه کلام امام خمینی درباره ماده آخرتی اشقیا
- 📄 ادامه کلام امام خمینی ره
- 📄 ادامه کلام امام خمینی ره درباره حقیقت زندگی و مرگ انسان
- 📄 ادامه کلام امام خمینی ره گرفته شده از کتاب تقریرات فلسفه
- 📄 ادامه کلام علامه طباطبایی ره درباره مراحل سهگانه زندگی انسان
- 📄 باور به دست آمده از شناخت صفات بدکاران
- 📄 تبیین چگونگی تکامل انسان با کلامی از امام خمینی ره
- 📄 تدبر آيه ۲۹ سوره بقره: نظر علامه طباطبایی ره درباره سبع سموات
- 📄 تدبّر جمله اولئکَ هُمُ الخَاسِرُونَ
- 📄 تدبّر در آيات ۲۱ تا ۲۹ و به دست آوردن روش الهی در تکوین و رشد استعدادها
- 📄 تدبّر در آیات ۲۱ تا ۲۹ که نمایش حرکت نفس از اوّلین مقام تا آمادگی برای علمآموزی و رسيدن به هدایت الهی است.
- 📄 تدبر: رابطه آيه ۲۸ با آيات ۲۶ و ۲۷ سوره بقره
- 📄 تفاوت مقامهای انسان در مسیرِ هدايت و مسیرِ زندگی اجتماعی
- 📄 خلاصه تدبّر آيه ۲۶
- 📄 خلاصه تدبّر آيه ۲۸ سوره بقره
- 📄 رابطه آیه ۲۶ با آیه ۲۵ سوره بقره، تدبر جمله اِنَّ اللهَ لایَستحیِی ...
- 📄 صفت علیم بودن خداوند
- 📄 کلام امام خمینی ره درباره ماده آخرتی سعداء
- 📄 کلام علامه طباطبایی ره درباره اشقیاء
- 📄 مفاهیم جمله اِنَّ اللهَ لایَستحیِی ...
- 📄 مفاهیم جمله اولئکَ هُمُ الخَاسِرُونَ
- 📄 مفاهیم جمله ثمّ استوی الی ...
- 📄 مفاهیم جمله کَیفَ تکفُرُونَ ... آيه ۲۸ سوره بقره
- 📄 مفاهیم جمله هو الّذی ... آيه ۲۹ سوره بقره
- 📄 مفاهیم و تدبّر جمله الّذین ینقضون عَهدَ اللهِ ...
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله ثمّ یُحییکُم ...
- 📄 مفاهیم و تدبّر جمله فَاَمّا الّذینَ آمَنُوا ...
- 📄 مفاهیم و تدبّر جمله وَ اَمّا الّذینَ کَفَروا ...
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله وَ کُنتُم اَمواتاً ...
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله وَ مَا یُضلُّ بِهِ الا الفاسِقین
- 📄 مفاهیم و تدبّر جمله و یَقطَعُونَ مَا ...
- 📄 مفاهیم و تدبّر جمله یُضِلُّ بِهِ کثیراً ...
- 📄 مفهوم هدايت شدن با قرآن و خودسازی قرآنی
- 📄 منظور از اولین صفت بدکاران خروج از پرستش پروردگار است.
- 📄 نتیجهگیری امام خمینی ره درباره حقیقت زندگی و مرگ
- 📄 نتیجهگیری علامه طباطبایی ره از صفات دو دسته انسان سعید و شقی
- 📄 نظر ملاصدرا ره درباره آيه ۲۹ سوره بقره
- 📄 《انسانها مظهر بالقوّه اسماء》
- 📄 《حقیقت اخلاص》
- 📄 《خودبینی، ارث شیطان》
- 📄 《دستور دعا کردن》
- 📄 《دستورات قرآن کريم به تمام بشر در داستان آدم علیه السلام》
- 📄 《رابطه خداوند با انسان》
- 📄 《مقدم بودن تزکیه و تهذیب بر همه امور》
- 📄 آغاز مرحله انسانی مسیر هدايت و تعلیم اسماء
- 📄 آفرينش حقیقت تمام موجودات در مراتب وجود قبل از مرتبهی دنیا
- 📄 آفرينش زوج آدم علیه السلام
- 📄 آيه ۳۰ سوره بقره
- 📄 آيه ۳۰ سوره بقره در مسیر هدايت نفس انسان
- 📄 آيه ۳۱ سوره بقره
- 📄 آيه ۳۲ سوره بقره
- 📄 آيه ۳۳ سوره بقره
- 📄 آيه ۳۴ سوره بقره
- 📄 آيه ۳۵ سوره بقره
- 📄 آيه ۳۶ سوره بقره
- 📄 آيه ۳۷ سوره بقره
- 📄 آيه ۳۸ سوره بقره، صفحه ۷ قرآن کریم
- 📄 آيه ۳۹ سوره بقره
- 📄 ابليس دشمن انسان و خارج کننده او از مسير هدايت است.
- 📄 ادامه انسانشناسی ملاصدرا ره
- 📄 ادامه بهرهوری انسان از قدرت ... و تقسیم انسانها بر حسب مقام عبادت و سلوکشان در کلام امام خمینی ره
- 📄 ادامه بهرهوری انسان از قدرت علمآموزی و نعمت عبادت
- 📄 ادامه تبیین آيات ۲۱ تا ۳۹ سوره بقره
- 📄 ادامه تدبّر آيه ۳۳ سوره بقره، رابطه حقیقت انسان با غیب آسمانها و زمین
- 📄 ادامه تدبر آيه ۳۵ سوره بقره، معصوم بودن آدم علیه السلام با وجود تناول از شجره ممنوعه
- 📄 ادامه حقیقت اخلاص
- 📄 ادامه سلسله موجوداتِ صعودکننده به جانب حق
- 📄 ادامه کلام امام خمینی ره
- 📄 ادامه کلام امام خمینی ره درباره انبیاء ع
- 📄 ادامه کلام علامه طباطبایی ره
- 📄 ادامه مسیر عبد سالک گوینده بسم الله در کلام امام خمینی ره
- 📄 ادامه مطالب تفسیری آيه ۳۴ سوره بقره
- 📄 ادامه مفاهیم آيه ۳۰ جمله یَسفِکُ دِماءَ
- 📄 ادامه مفاهیم جواب شرط غیرجازم
- 📄 ادامه نظر امام خمینی ره
- 📄 ادامه نظر ملاصدرا درباره آيه ۳۸ سوره بقره
- 📄 ادامه نظر ملاصدرا ره درباره معصومیت آدم علیه السلام
- 📄 انسان خليفه خداوند در زمين است.
- 📄 انسانشناسی امام خمینی ره 《جامعیت انسان》
- 📄 انسانشناسی ملاصدرا ره
- 📄 برتری انبیاء بر فرشتگان
- 📄 برخی از اسرار سوره حمد در کلام امام خمینی ره با اشاره به روایتی از امام رضا علیه السلام
- 📄 بطنهای هفتگانه روح انسان
- 📄 بهرهوری از روایات در تکمیل گفتار اسماء آموختهشده به آدم علیه السلام
- 📄 بهرهوری انسان از قدرت علمآموزی و نعمت عبادت
- 📄 بيان امام خمینی ره از آيات ۳۰ تا ۳۶ سوره بقره، 《تجرّد نفس》
- 📄 پاداش پيروی از هدایتهای خداوند
- 📄 پذیرش توبه آدم علیه السلام
- 📄 پیوستگی آيات ۲۵ تا ۳۹ در بیان مسیرِ هدايت نفس
- 📄 تبیین رابطه آيات ۲۱ تا ۳۹ سوره بقره در هدایت انسان
- 📄 تدبّر آيه ۳۰ سوره بقره، نظر علامه طباطبایی ره درباره خلیفة
- 📄 تدبّر آيه ۳۱ سوره بقره و استناد به کلام امام خمینی ره
- 📄 تدبر آيه ۳۲ سوره بقره
- 📄 تدبر آيه ۳۳ سوره بقره
- 📄 تدبر آيه ۳۴ سوره بقره
- 📄 تدبّر آيه ۳۶ سوره بقره،《خروج آدم علیه السلام از بهشت》
- 📄 تدبّر جمله《 وَ قُلنَا یَا آدَمُ ...》
- 📄 تدبر در آيه ۳۱ و درک دلالت آيه شريفه بر موجوداتی که مسمّای اسماء هستند.
- 📄 تدبر در جمله 《قَالَ یَا آدَمُ ...》
- 📄 ترتیب سلسله موجوداتِ صعود کننده به جانب حق
- 📄 تشویق به توبه
- 📄 تقدّم و تأخّر آفرينش آسمان و زمین بر یکدیگر
- 📄 توبه و بازگشت آدم علیه السلام
- 📄 توجیه شرعی سجده ملائکه در برابر آدم علیه السلام
- 📄 توضیح ملاصدرا ره درباره نهی خداوند و عاقبت سرپیچی از آن
- 📄 جایگاه و مقام آدم مسجود ملائکه
- 📄 چیستی درخت ممنوعه
- 📄 حرکت انسان به سوی کمال
- 📄 خلاصه تدبّر آيه ۳۰ سوره بقره،
- 📄 دلايل فرمان به ملائکه برای سجده به آدم علیه السلام
- 📄 رازِ هبوط آدم علیه السلام
- 📄 روایت مورد استناد ملاصدرا ره
- 📄 زشت شمردن استکبار و ضرورت اطاعت امر خداوند
- 📄 ساخته شدن دنیا و آخرت توسّط انسان خالص شده برای خداوند
- 📄 سیر نزولی و صعودی وجود و ترتیب سلسه موجودات صادرشده از جانب حق
- 📄 صفات توبه پذیری و رحیمیت خداوند
- 📄 ضرورت برطرف شدن حجابهای چهل گانه در مسیر خودسازی
- 📄 غذای هر یک جهنمیان، بهشتیان و مقرّبان در عالم آخرت
- 📄 فرمان خداوند به آدم علیه السلام برای خبر دادن اسماء مخلوقات به ملائکه
- 📄 کلام امام خمینی ره درباره خليفه خداوند بودن انبیاء ع
- 📄 کلام علامه طباطبایی ره درباره اسماء
- 📄 مجازات سرپیچی کنندگان از هدایت
- 📄 مرحله انسانی مسیر هدايت فرد متقی
- 📄 مفاهیم آيه ۳۱ سوره بقره
- 📄 مفاهیم آيه ۳۲ سوره بقره
- 📄 مفاهیم آيه ۳۷ سوره بقره
- 📄 مفاهیم آيه ۳۸ سوره بقره
- 📄 مفاهیم آيه ۳۹ سوره بقره
- 📄 مفاهیم جمله 《 وَ قُلنَا یَا آدَمُ ...》
- 📄 مفاهیم جمله 《 وَ کُلا مِنهَا ...》
- 📄 مفاهیم جمله 《فسجدوا الا ابلیسَ ...》
- 📄 مفاهیم جمله 《فلمّا اَنبَاَهُم ...》
- 📄 مفاهیم جمله 《قَالَ اِنّی اَعلَمُ ...》
- 📄 مفاهیم جمله 《قالَ یَا آدَمُ ...》
- 📄 مفاهیم جمله 《وَ اِذ قالَ رَبُّکَ ...》
- 📄 مفاهیم جمله 《وَ اِذ قُلنَا ...》
- 📄 مفاهیم جمله 《وَ لَکُم فِی الارضِ مُستَقَرّ و ...》
- 📄 مفاهیم جمله《 اِنّهُ هُوَ ...》
- 📄 مفاهیم جمله《فَاَزَلّهُمَا الشیطانُ عَنهَا ...》
- 📄 مفهوم واژگان شیطان و اِهبِطوا و ... از نظر ملاصدرا شیرازی ره
- 📄 مقایسه فرشته و شیطان، ماهیت ابلیس از نظر ملاصدرا ره
- 📄 نتیجهگیری علامه طباطبایی ره از روایات نقل شده در تفسیر شریف المیزان
- 📄 نتیجهگیری ملاصدرا ره
- 📄 نظر امام خمینی ره درباره 《اِنّی جاعِل فِی الارض خلیفة》و مقام انبیاء ع
- 📄 نظر امام خمینی ره درباره امامت حضرت علی علیهالسلام
- 📄 نظر امام خمینی ره درباره جعلی نبودن منصب نبوّت
- 📄 نظر ملاصدرا ره درباره اسماء آموخته شده به آدم
- 📄 نظر ملاصدرا ره درباره امکان استفاده از آيات ۳۰ تا ۳۷ درباره هدايت انسان به سوی کمال
- 📄 نظر ملاصدرا ره درباره دو صفت علیم و حکیم خداوند
- 📄 هدایت شدن انسانها به وسیله انسان کامل به خواست خداوند متعال.
- 📄 ادامه تدبر آيه ۱۵ سوره بقره
- 📄 ادامه تدبر جمله آمِنُوا ... و مفاهیم و تدبر جمله قالوا ...
- 📄 ادامه تدبر جمله و اِذا قیلَ لَهم آمِنُوا ...
- 📄 ادامه تدبر در آيه ۱۰ سوره بقره
- 📄 ادامه تدبر در آيه ۱۹
- 📄 ادامه تدبر در جمله و لو شاءَ اللهُ ...
- 📄 ادامه مفاهیم و جمله اذا قیل لهم لاتفسدوا فی الارضِ قالوا ...
- 📄 بيان یکی از صفات خداوند در آيه ۱۹
- 📄 تدبر آيه ۱۱ سوره بقره
- 📄 تدبر آيه ۱۲ سوره بقره
- 📄 تدبر آيه ۱۶ سوره بقره
- 📄 تدبر جمله فلمّا اَضاءَت مَا حَولَهُ ...
- 📄 تدبر جمله و ما کانوا مهتدین
- 📄 تدبر در آيه ۸ سوره بقره
- 📄 تدبر دو جمله اول و مفاهیم و تدبر جمله اِنَّما ...
- 📄 ترسیم مسیر هدايت و تمیز آن از سکون و بیراهه در آیاتی که مورد مطالعه قرار گرفت.
- 📄 دستورالعمل قرآن کريم برای خودسازی و بازگشت به مسير هدایت
- 📄 صفات منافقین در آیات ۸، ۹ و ۱۰ سوره بقره
- 📄 قرآن کریم منبع علم و معرفت است.
- 📄 قرآن کریم هادی و راهبر انسان است.
- 📄 گزارش بودن آيات بررسی شده برای حرکت نفس مؤمن، کافر و منافق
- 📄 مفاهیم آيه ۱۲ سوره بقره
- 📄 مفاهیم آيه ۱۶ سوره بقره
- 📄 مفاهیم جمله اذا قیل لهم لاتفسدوا
- 📄 مفاهیم جمله اسمیه مِنَ الناس مَن در آیه ۸ سوره بقره، موصول مشترک مَن
- 📄 مفاهیم جمله اسمیه من الناس من شامل دو جمله فعلیه است،
- 📄 مفاهیم جمله فلما اضاءت مَا حَولَهُ ...
- 📄 مفاهیم جمله و ما کانوا مهتدین
- 📄 مفاهیم و تدبر آيه ۱۵ سوره بقره
- 📄 مفاهیم و تدبر آيه ۱۸ سوره بقره
- 📄 مفاهیم و تدبر آيه ۱۹ سوره بقره
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله اَلا ...
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله اِنّ اللهَ عَلَی کلّ شیء قدیر
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله کُلّما اَضاءَ لهم ...
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله مثلهم کمثل الّذی استوقد ناراً
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله و اذا قیل لهم آمِنُوا ...
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله و اذا لقوا ... و مفاهیم جمله و اذا خلوا ...
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله وَ لَو شاءَ اللهُ ...
- 📄 مفاهیم و تدبر جمله یکاد البرق یخطف ابصارهم از آيه ۲۰ سوره بقره
- 📄 مفاهیم و تدبر در جمله و ما یشعرون در آيه ۹
- 📄 مفاهیم، تدبر و تفسیر آیه ۱۰ سوره بقره
- 📄 مفاهیم، تدبر و تفسیر آیه ۹ سوره بقره
- 📄 مفاهیم، تدبر و تفسیر جمله فزادهم الله مرضا
- 📄 مفاهیم، تدبر و تفسیر جمله و لهم عذاب الیم ..
- 📄 آیه 5 سوره بقره وعده الهی است برای رسیدن فرد متّقی به فلاح و رستگاری
- 📄 ادامه تدبّر در آیات 1-5 سوره بقره
- 📄 ادامه تدبّر در آیات 1-5 سوره بقره، چیستی مسیر تقوا تا هدایت
- 📄 ادامه تدبّر در آیه سوّم سوره بقره
- 📄 ادامه تدبّر در ویژگی ایمان به وحی در پرهیزگاران
- 📄 تدبّر آیه دوّم سوره بقره ذلک الکِتابُ لا ریبَ ...
- 📄 تدبّر در آیه 5 سوره بقره
- 📄 ترکیب جارومجرور فیهِ در آیه 2 سوره بقره
- 📄 جمله رَزَقناهم و صفت سوّم پرهیزگاران
- 📄 حروف مقطّعه و اسم اشاره ذلکَ
- 📄 خبر دوّم ذَلِکَ ... هدیً لِلمُتّقینَ
- 📄 ذلِکَ در آیه دوم سوره بقره و دو خبر آن
- 📄 رابطه آیه 3 با آیه 2 سوره بقره
- 📄 رابطه سوره حمد با سوره بقره
- 📄 مفاهیم آیه 5 سوره بقره
- 📄 مفاهیم جمله اُولَئِکَ هُمُ المُفلِحُونَ
- 📄 مفاهیم و تدبّر در جمله مِمّا رَزَقناهم
- 📄 مفاهیم واژگان آیه 3 سوره بقره
- 📄 مفاهیم، تدبّر و تفسیر آیه 4 سوره بقره
- 📄 مفاهیم، تدبّر و تفسیر جمله وَ مَا اُنزِلَ مِن قَبلِکَ
- 📄 نواسخ و لا در لا شَریکَ
- 📄 واژه یؤمنونَ و تدبّر در جمله یُقیمون الصّلوة
- 📄 یقین به آخرت شدّت یافتن ایمان به آخرت است
- 📄 ادامه پاسخ پرسش تقدّم ایّاکَ بر فعل خود
- 📄 ادامه تدبّر آیات 6 و 7 سوره حمد
- 📄 ادامه تدبّر آیه 5 سوره حمد
- 📄 ادامه تدبّر آیه 5 سوره حمد 2
- 📄 ادامه تدبّر جمله بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ
- 📄 ادامه رابطه آیه 5 و 6 سوره حمد
- 📄 ادامه فعل های سوره حمد، فعل اَنعَمتَ
- 📄 ادامه فعل های سوره حمد، قوانین اعلال در نَستَعینُ
- 📄 ادامه فعل های سوره حمد، نَستَعینُ
- 📄 ادامه فعل های سوره حمد، نستَعینُ 3
- 📄 ادامه مفاهیم سوره حمد، فعل نَستَعینُ
- 📄 ادامه مفاهیم و تدبّر آیه 5 سوره حمد
- 📄 پاسخ چرایی تقدّم ایّاکَ بر فعل خود
- 📄 تدبّر آيات 6 و 7 سوره حمد
- 📄 تدبّر آيه اَلحَمدُ للهِ رَبِّ العَالَمینَ
- 📄 تدبّر آيه الرَّحمنِ الرَّحيمِ
- 📄 تدبّر آیه 1تا 4 سوره حمد
- 📄 تدبّر جمله بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ
- 📄 ترکیب جمله اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیمَ
- 📄 تعریف فعل و ساختن فعل نَعبُدُ
- 📄 جمله اسمیه ذلک ... و عطف بیان و ترکیب ذلکَ الکِتابُ
- 📄 رابطه آیه 5 و 6 سوره حمد
- 📄 ساختن فعل امر اِهدِ
- 📄 مفاهیم آيه اَلحَمدُ للهِ رَبِّ العَالَمینَ
- 📄 مفاهیم آيه اَلحَمدُ للهِ رَبِّ العَالَمینَ 2
- 📄 مفاهیم آيه اَلحَمدُ للهِ رَبِّ العَالَمینَ 3
- 📄 مفاهیم آيه اَلحَمدُ للهِ رَبِّ العَالَمینَ 4
- 📄 مفاهیم آيه اَلحَمدُ للهِ رَبِّ العَالَمینَ 5
- 📄 مفاهیم جمله بِسمِ االلهِ الرحمنِ الرحیمِ 2
- 📄 مفاهیم جمله بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ
- 📄 مفاهیم جمله بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ 3
- 📄 مفاهیم جمله بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ 4
- 📄 مفاهیم جمله بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ 5
- 📄 مفاهیم جمله بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ 6
- 📄 مفاهیم جمله بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ 7
- 📄 مفاهیم جمله بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ 8
- 📄 مفاهیم جمله بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ 9
- 📄 مفاهیم سوره حمد وزن و باب فعل نَعبُدُ
- 📄 مفاهیم سوره حمد، اسم فاعل مالِک
- 📄 مفاهیم سوره حمد، اسم موصول الَّذِینَ
- 📄 مفاهیم سوره حمد، ضمیر هُم در آیه 7
- 📄 مفاهیم سوره حمد، واژگان المُستَقیم، المَغضُوب، الضّالّین
- 📄 مفاهیم سوره حمد، واژه صِراط، تعریف مبنی و معرب
- 📄 مفاهیم سوره حمد، واژه لا در آیه 7
- 📄 مفاهیم و تدبّر آیه مالکِ یومِ الدّینِ
- 📄 واژگان آیه 5 سوره حمد
- 📄 ادامه تدبر در آيه ۶ سوره بقره و اثبات ضرورت وجود معصومین علیهم السلام
- 📄 ادامه تدبر در آيه ۶ سوره بقره و منذِر بودن پیامبر
- 📄 ادامه تدبر در آيه ۷، اختیار انسان در خروج از مسير هدایتی و رسیدن به کفر و بی ایمانی
- 📄 ادامه تدبر در آیات ۶ و ۷ سوره بقره، چیستی علم پسندیده و مسیر هدایت به قرب الهی
- 📄 ادامه تدبر در آیات ۶ و ۷ سوره بقره، منظور از ابزار علم آموزی قواي باطنی درک است. همچنین عبرت گرفتن انسان مسلمان از عاقبت کار کافرین
- 📄 ادامه تدبر در آیات ۶ و ۷ سوره بقره. کافران مذکور در آیات ۶ و ۷ بالاترين شدت کفر را دارند.
- 📄 ادامه مفاهیم آيه ۶ سوره بقره
- 📄 فعل اَنذَرتَ و فعل لم تُنذِر و تدبر در آيه ۶ سوره بقره
- 📄 مفاهیم آيه ۶ سوره بقره
- 📄 مفاهیم آيه ۷ سوره بقره و ترجمه آیه
- 📄 درس اوّل
- 📄 درس پانزدهم: ترکيب « لِلَّهِ » و شناخت حرف جرّ «لِ» ، بررسی ديگر ترکيبهای آيه
- 📄 درس پنجم: حرکت حرف آخر کلمات ، کلمه (بِ) « مبنی » است و کلمات ( اِسْمِ ) و ( اَللّهِ ) و ( اَلرَّحْمَنِ ) و ( اَلرَّحيمِ ) « معرب» هستند.
- 📄 درس چهاردهم: ترکيب « اَلْحَمْدُ لِلَّهِ » و شناخت مبتدا و خبر
- 📄 درس چهارم: انواع کلمه و تعريف اسم
- 📄 درس دهم: شناخت موصوف و صفت و جدول اعراب الفاظ «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ »
- 📄 درس دوازدهم: اسمهای مشتق و دو کلمه « الرَّحْمَنِ » و «الرَّحيمِ» از نظر علم صرف
- 📄 درس دوّم
- 📄 درس سوّم
- 📄 درس سيزدهم: کلمه ها و ترکيبهای آيه « اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَالَمينَ »
- 📄 درس شانزدهم: تجزيه «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَالَمينَ» و کلمه «اَلْحَمْدُ» از نظر علم صرف
- 📄 درس ششم: ترکيب « اِسم اللّهِ» و شناخت مضاف و مضافٌ اِلَيْه
- 📄 درس نهم: دو ترکيب «اَللهِ الرَّحْمَنِ» و « اَللهِ الرَّحيمِ» و شناخت موصوف و صفت
- 📄 درس هشتم: روش خواندن « ال » و اسم های « اِسْمِ » و «اَللّهِ» و «اَلرَّحْمَنِ» و «اَلرَّحيمِ» و «اَلْحَمْدُ»
- 📄 درس هفتم: شناختن اسم معرفه ، معرفه بودن « اِسْمِ » و «اَللّهِ» و « اَلرَّحْمَنِ » و « اَلرَّحيمِ »
- 📄 درس هفدهم: کلمات «رَبِّ» و «اَلعَالَمينَ» از نظر علم صرف و جدول اِعراب آيه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»
- 📄 درس يازدهم: تعريف علم صرف و تجزيه جمله « بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ »
- 📄 ادامه تدبّر آیات 6 و 7 سوره حمد
- 📄 تدبر در آیات 6 و 7 سوره حمد
- 📄 درس اوّل - معنی فارسی الفاظ سوره حمد
- 📄 درس پانزدهم - جدول صرف، معنی فارسی و نحو الفاظ آيه 4 سوره بقره
- 📄 درس پنجم - جدول صرف، معنی و نحو الفاظ و ترکيبهای آيه 5 سوره حمد
- 📄 درس چهاردهم - جدول صرف، معنی فارسی و نحو الفاظ آيه 3 سوره بقره
- 📄 درس چهارم - جدول صرف، معنی و نحو الفاظ و ترکيبهای آيه 3 و 4 سوره حمد
- 📄 درس دهم - مفاهيم آيه 7 سوره حمد
- 📄 درس دوازدهم - جدول صرف، معنی و نحو آيه 1و2 سوره بقره، ذلکَ
- 📄 درس دوّم - مفهوم جمله بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ
- 📄 درس سوّم - جدول صرف و نحو و معنی دو آيه اوّل سوره حمد
- 📄 درس سيزدهم - ادامه صرف، معنی و نحو آيه 2 سوره بقره
- 📄 درس شانزدهم - جدول صرف، معنی فارسی و نحو الفاظ آيه 5 سوره بقره
- 📄 درس ششم - فعلهای آيه 5 سوره حمد «نَعْبُدُ» و «نَسْتَعينُ»
- 📄 درس نهم - مفاهيم آيه 6 سوره حمد
- 📄 درس هشتم - ادامه مفاهيم آيه 5 سوره حمد نکات مهم نحوی»
- 📄 درس هفتم - ادامه مفاهيم آيه 5 سوره حمد فعل «نَسْتَعينُ»
- 📄 درس هفدهم - معنی فارسی الفاظ آيات 1-5 سوره بقره
- 📄 درس يازدهم - ادامه مفاهيم آيه 7 سوره حمد
- 📄 آيه ششم، ايمان به معاد منجر به عمل صالح می شود
- 📄 آيه نهم، تکذيب رویارویی با آخرت موجب از بین رفتن اعمال است
- 📄 آيه هفتم، ايمان به معاد و حقیقت زندگی انسان در نشأت آخرت
- 📄 آیه اول ايمان به معاد عبادات را آسان می کند
- 📄 آیه پانزدهم، عطای پروردگار برای دنیاخواهان و آخرت طلبان
- 📄 آیه پنجم ايمان به معاد ، حتمی بودن قیامت
- 📄 آیه چهاردهم، کیفر دوست داشتن دنیا عذاب اخروی در قیامت است
- 📄 آیه چهارم ایمان به معاد و درمان بُخل
- 📄 آیه دهم، پاداش اخروی عمل صالح
- 📄 آیه دوازدهم، دنياخواهی مانع به دست آوردن بهره اخروی
- 📄 آیه دوم ايمان به معاد و کارکرد آن
- 📄 آیه سوم ايمان به معاد و تشویق به انفاق
- 📄 آیه سیزدهم، ضرورت شگفتی از شبهه خاک شدن بدن بعد از مرگ مانع معاد و بازگشت
- 📄 آیه شانزدهم، همه مردم وارد جهنّم می شوند
- 📄 آیه هشتم، دوست داشتن دنیا مانع پذيرش انذار درباره روز قيامت است
- 📄 آیه یازدهم، پاداش اخروی شهدا
- 📄 جدول صرف ، معنی و نحو آیات 58 تا 61 سوره بقره صفحه 9 قرآن کريم
- 📄 جدول صرف معنی نحو آيات 38-48 سوره بقره صفحه 7 قرآن کريم
- 📄 جدول صرف ونحو سوره بقره آيات 25 تا29
- 📄 جدول صرف، معني و نحو آيات 62 تا 69 (ص 10) سوره بقره
- 📄 جدول صرف، معني و نحو الفاظ آيات 6 تا 16 سوره بقره _ صفحه ي 3
- 📄 جدول صرف، معنی و نحو آيات 30- 37 سوره بقره، صفحه 6 قرآن کريم
- 📄 جدول صرف، معنی و نحو آيات 49-57 سوره بقره صفحه 8 قرآن کريم
- 📄 جدول صرف، معنی و نحو الفاظ آیات 17 – 24 سوره بفره (صفحه 4)
- 📄 درس 1 - مقدّمه ای بر نکات مهمّ صرف و نحو1
- 📄 درس 10 - متن، ترجمه و معنی الفاظ فصل دوم
- 📄 درس 11 - مِن و ديگر حروف جرّ ، عطف و مشبّهةٌ بالفعل متن
- 📄 درس 12 - نقش کائنٌ ، لا، اِذ، مَعَ دائم الاضافه و...
- 📄 درس 2 - مقدّمه ای بر نکات مهمّ صرف و نحو2
- 📄 درس 3 - مقدّمه ای بر نکات مهمّ صرف و نحو3
- 📄 درس 4 - مقدّمه ای بر نکات مهمّ صرف و نحو4
- 📄 درس 5 - مقدّمه ای بر نکات مهمّ صرف و نحو5
- 📄 درس 6 - متن ترجمه و معنی فارسی الفاظ فصل اوّل خطبه 1
- 📄 درس 7 - اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لايَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ جمله اوّل خطبه 1
- 📄 درس 7 - فعلهای پنج جمله اوّل خطبه1 لایَبلُغُ...و
- 📄 درس 8 - القائلون، مِدحَة و ...نقش آن
- 📄 درس 9 - ضمير هُ ، اِعراب یُحصی و یُؤَدّی. شناخت لَيسَ و
- 📄 درس 1 - متن و ترجمه فصل سوم خطبه 1
- 📄 درس 2 - نقش انشاءً،...بَينَ،... عالِماً،...متلاطماً و
- 📄 درس 3 - مصدرهای فَتق و... ضمائر ها،...تمييز سَبع و
- 📄 درس 4 -معنی فارسی الفاظ فصل 3 خطبه1
- 📄 درس 5 - متن و ترجمه فصل چهارم خطبه 1
- 📄 درس 6 - واژگان مَا ، بَينَ ، ...و صافّونَ و
- 📄 درس 7 - معنی فارسی الفاظ فصل 4 خطبه1
- 📄 درس 8 - متن بدون اعراب فصل يک تا چهار
- 📄 الفاظ خطبه 6 معنی فارسی
- 📄 خطبه 10 نهج البلاغه متن ، ترجمه و معنی فارسی الفاظ
- 📄 خطبه 5 معنی فارسی الفاظ
- 📄 خطبه 7 نهج البلاغه متن و ترجمه
- 📄 خطبه 8 متن و ترجمه و معنی فارسی الفاظ
- 📄 خطبه 9 نهج البلاغه متن ، ترجمه و معنی فارسی الفاظ
- 📄 متن و ترجمه خطبه 4 نهج البلاغه
- 📄 متن و ترجمه خطبه 5 نهج البلاغه
- 📄 متن و ترجمه فارسی خطبه 6 نهج البلاغه
- 📄 متن، ترجمه و معنی فارسی الغاظ خطبه 12 نهج البلاغه
- 📄 متن، ترجمه و معنی فارسی الفاظ خطبه 11
- 📄 معنی فارسی الفاظ خطبه 4
- 📄 معنی فارسی الفاظ خطبه 7
- 📄 نکات مهم صرف و نحو خطبه 4 و خطبه 5
- 📄 نکات مهم صرف و نحو خطبه های 10 و 12
- 📄 امتحان خطبه 2 نهج البلاغه
- 📄 جدول صرف ، معنی و نحو آیات 58 تا 61 سوره بقره صفحه 9 قرآن کريم
- 📄 جدول صرف معنی نحو آيات 38-48 سوره بقره صفحه 7 قرآن کريم
- 📄 جدول صرف ونحو سوره بقره آيات 25 تا29
- 📄 جدول صرف، معني و نحو آيات 62 تا 69 (ص 10) سوره بقره
- 📄 جدول صرف، معني و نحو الفاظ آيات 6 تا 16 سوره بقره _ صفحه ي 3
- 📄 جدول صرف، معنی و نحو آيات 49-57 سوره بقره صفحه 8 قرآن کريم
- 📄 جدول صرف، معنی و نحو الفاظ آیات 17 – 24 سوره بفره (صفحه 4)
- 📄 درس اوّل و دوّم، تمرين مفاهيم قرآن کريم
- 📄 درس پنجم، تمرين ترکيب مضاف و مضافٌ اِليه، مفاهيم قرآن کريم
- 📄 درس چهارم، تمرين ترکيب جار و مجرور، مفاهيم قرآن کريم
- 📄 درس سوّم، تمرين مفاهيم قرآن کريم
- 📄 سؤالات امتحان جامع خطبه 1
- 📄 سؤالات امتحان مفاهيم قرآن کريم 1
- 📄 سؤالات امتحانی فصل اوّل
- 📄 سؤالات امتحانی فصل پنجم خطبه 1
- 📄 سؤالات امتحانی فصل چهارم خطبه 1
- 📄 سؤالات امتحانی فصل دوّم خطبه 1
- 📄 سؤالات امتحانی فصل سوّم
- 📄 سؤالات امتحانی فصل ششم خطبه 1
- 📄 سؤالات امتحانی فصل هفتم خطبه 1
- 📄 مطالب شما
- 📄 نمره آخرين امتحان
- 📄 نمونه حلّ تمرين درس اوّل و دوّم، مفاهيم قرآن کريم
- 📄 نمونه حلّ تمرين درس پنجم، مفاهيم قرآن کريم
- 📄 نمونه حلّ تمرين درس چهارم، مفاهيم قرآن کريم
- 📄 نمونه حلّ تمرين درس سوّم، مفاهيم قرآن کريم
- 📄 اقتصاد مقاومتی 1
- 📄 اقتصاد مقاومتی 2
- 📄 تعريف فرهنگ اسلامی
- 📄 دانشها (1) در فرهنگ اسلامی
- 📄 دانشها (2) در فرهنگ اسلامی
- 📄 شاخصهای توسعه فرهنگ اسلامی (2) بر اساس مؤلّفه دانشها
- 📄 شاخصهای توسعه فرهنگ اسلامی(1) بر اساس مؤلّفه دانشها
- 📄 عقايد و باورها (1) در فرهنگ اسلامی
- 📄 فرهنگ دينی و غير دينی1، واژه دين در لغتنامه و قرآن کريم
- 📄 فرهنگ دينی و غير دينی2، نقد چند ديدگاه درباره دين
- 📄 فرهنگ دينی و غير دينی3، رابطه دين و فرهنگ
- 📄 فرهنگ دينی و غير دينی4، فرهنگ دينی 1
- 📄 فرهنگ دينی و غير دينی5، فرهنگ دينی 2
- 📄 مؤلّفه های (1) فرهنگ اسلامی ناشی از ايمان به خدا
- 📄 مؤلّفه های (2) فرهنگ اسلامی ناشی از ايمان به خدا
- 📄 مؤلّفه های (3) فرهنگ اسلامی ناشی از ايمان به خدا
- 📄 مؤلّفه های (4) فرهنگ اسلامی ناشی از ايمان به خدا
- 📄 مؤلّفه های (5) فرهنگ اسلامی ناشی از ايمان به خدا
- 📄 مؤلّفه های فرهنگ اسلامی (1) ناشی از ايمان به روز جزا
- 📄 مؤلّفه های فرهنگ اسلامی (2) ناشی از ايمان به روز جزا
- 📄 مؤلّفه های فرهنگ اسلامی (3) ناشی از ايمان به روز جزا
- 📄 مؤلّفه های فرهنگ اسلامی (4) ناشی از ايمان به روز جزا
- 📄 مقدمه ای بر فرهنگ اسلامی (1) مفهوم و تعريف فرهنگ
- 📄 مقدمه ای بر فرهنگ اسلامی (2) ويژگيهای فرهنگ
- 📄 مقدمه ای بر فرهنگ اسلامی (3) ريشه های فرهنگ 1
- 📄 مقدمه ای بر فرهنگ اسلامی (5) ريشه های انسانی فرهنگ 3
- 📄 مقدمه ای بر فرهنگ اسلامی (6) ريشه های انسانی فرهنگ 4
- 📄 مقدمه ای بر فرهنگ اسلامی 10 ريشه های دينی فرهنگ4
- 📄 مقدمه ای بر فرهنگ اسلامی 4 ريشه های انسانی فرهنگ 2
- 📄 مقدمه ای بر فرهنگ اسلامی 7 ريشه های دينی فرهنگ1
- 📄 مقدمه ای بر فرهنگ اسلامی 8 ريشه های دينی فرهنگ2
- 📄 مقدمه ای بر فرهنگ اسلامی 9 ريشه های دينی فرهنگ3
- 📄 ويژگيهای فرهنگ اسلامی 2
- 📄 ويژگيهای فرهنگ اسلامی 3
- 📄 ويژگيهای فرهنگ اسلامی1
- 📄 مثنوی قرآنی، آيات 21-40 سوره بقره1
- 📄 مثنوی قرآنی، آيات 21-40 سوره بقره2
- 📄 مثنوی قرآنی، آيات 21-40 سوره بقره3
- 📄 مثنوی قرآنی، آيات 40-64 سوره بقره 2
- 📄 مثنوی قرآنی، آيات 40-64 سوره بقره1
- 📄 مثنوی قرآنی، برداشتی از آيات 1- 20 سوره بقره 1
- 📄 مثنوی قرآنی، برداشتی از آيات 1-20 سوره بقره 2
- 📄 مثنوی قرآنی، برداشتی از آيات 1-20 سوره بقره 3
- 📄 مثنوی قرآنی، برداشتی از آيات 1-20 سوره بقره 4
- 📄 مثنوی قرآنی، برداشتی از آيات 1-20 سوره بقره 5
- 📄 مثنوی قرآنی، برداشتی از آيات 1-20 سوره بقره 6
- 📄 مثنوی قرآنی، برداشتی از سوره حمد
- 📄 ترجمه و معني انگليسي الفاظ سوره توحيد
- 📄 ترجمه و معني انگليسي الفاظ سوره فلق
- 📄 ترجمه و معني انگليسي الفاظ سوره ماعون
- 📄 ترجمه و معني انگليسي الفاظ سوره مسد
- 📄 ترجمه و معني انگليسي الفاظ سوره نصر
- 📄 ترجمه و معنی انگليسی الفاظ سوره ناس
- 📄 ترجمه ومعني انگليسي الفاظ سوره كوثر
- 📄 ترجمه ومعنی انگليسی الفاظ سوره كافرون
- 📄 فهرست ترجمه های انگليسی قرآن کريم
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه اا-اخ
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه اد - اس
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه اش - ان
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه او - تی
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه ثا - خي
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه دا - زي
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه سا - شي
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه صا - عي
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه غا - قي
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه کا - لي
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه ما - مش
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه مص - مي
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه نا - هي
- 📄 فرهنگ الفاظ نهج البلاغه وا - يي
- 📄 مشخصات طرح پايان يافته فرهنگ لغات نهج البلاغه با کد 4
- 📄 جدول اعراب (1) الفاظ خطبه 3
- 📄 جدول اعراب (2) الفاظ خطبه 3
- 📄 جدول اعراب (3) الفاظ خطبه 3
- 📄 جدول اعراب (4) الفاظ خطبه 3
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 1 فصل 1و2
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 1 فصل 3
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 1 فصل 4
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 1 فصل 5
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 1 فصل 6
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 1 فصل 7
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 10
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 11
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 12
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 2
- 📄 جدول اِعراب الفاظ خطبه 4
- 📄 جدول اِعراب الفاظ خطبه 5
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 6
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 7
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 8
- 📄 جدول اعراب الفاظ خطبه 9
- 📄 مشخٌصات طرح 2 پژوهشی
- 📄 «چاپ کتاب نقد و بررسی « شبهه تأثيرپذيری قرآن کريم از فرهنگ زمانه
- 📄 آغاز فعّاليّت انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها
- 📄 آغاز فعّاليّت مؤسّسه پژوهشی مکتب الزّهراء سلام الله عليها البرز و گروه پژوهشی الزّهراء سلام الله عليها
- 📄 امکانات سايت و چگونگی عضويت
- 📄 پذيرش عضويت در سايت مکتب الزّهراء سلام الله عليها آغاز شد.
- 📄 چاپ جلد دوّم کتاب «بيان و شرح نهج البلاغه» 1401
- 📄 چاپ کتاب « بيان و شرح نهج البلاغه » 1
- 📄 چاپ کتاب تجلّی قرآن در ادبيات فارسی
- 📄 چاپ کتاب جامعه شناسی دفاع مقدس و فرهنگ ايثارگری
- 📄 چاپ کتاب راه روشن
- 📄 چاپ کتاب عضين ، نقد انديشه جريانهای تکفيری خشونت گرا در فهم قرآن
- 📄 چاپ کتاب فلسفه و آثار سوگندهای خداوند درقرآن
- 📄 چاپ کتاب مفاهيم قرآن کريم جلد اوّل
- 📄 چاپ کتاب مفاهيم قرآن کريم جلد دوّم
- 📄 چاپ کتاب مقدّمه ای بر فرهنگ اسلامی
- 📄 چاپ کتاب نهج البلاغه آموزشی جلد سوّم
- 📄 راه اندازی وب سایت مکتب الزهرا
- 📄 ساعات فعّاليّت گفتگوی آن لاين
- 📄 آثار هنری
- 📄 آموزش مفاهيم قرآن کريم سطح 1
- 📄 آموزش مفاهيم نهج البلاغه در مقطع پيش مقدماتی
- 📄 آموزش مفاهيم نهج البلاغه در مقطع مقدماتی
- 📄 اشتغال و ادامه تحصيل
- 📄 پژوهشها در فرهنگ اسلامی
- 📄 پژوهشهای قرآنی
- 📄 تدوين و تبيين شاخصهای فرهنگی از ديدگاه اسلام
- 📄 جدول اِعراب الفاظ قرآن کريم سوره بقره
- 📄 سطح 1 نهج البلاغه مقطع مقدماتی
- 📄 سطح 2
- 📄 سطح 2 آموزش مفاهيم قرآن کريم
- 📄 سطح 2 نهج البلاغه
- 📄 سطح 3 پيش مقدماتی قرآن کريم
- 📄 سطح 3 نهج البلاغه
- 📄 سطح 4 نهج البلاغه
- 📄 طرح پژوهشی 1
- 📄 طرح سی روز سی آيه
- 📄 عناوين پژوهشها در فرهنگ اسلامی
- 📄 عناوين پژوهشهای قرآنی
- 📄 عناوين مقالات فرهنگ اسلامی
- 📄 فرهنگ اسلامی
- 📄 فروشگاه کتاب
- 📄 قرآن و اقتصاد
- 📄 قرآن و روانشناسی
- 📄 کارگاه تخصصی تفسیر قرآن کریم
- 📄 کتاب احتضار
- 📄 کتاب اخلاق پزشکی
- 📄 کتاب بيان و شرح نهج البلاغه
- 📄 کتاب تجلی قرآن در ادبيات فارسی
- 📄 کتاب جامعه شناسی دفاع مقدّس و فرهنگ ايثارگری
- 📄 کتاب درسنامه قرائت و درک متون حديثی
- 📄 کتاب راه روشن
- 📄 کتاب عضين
- 📄 کتاب فلسفه و آثار سوگندهای خداوند در قرآن
- 📄 کتاب مفاهيم قرآن کريم
- 📄 کتاب مقدمه ای بر فرهنگ اسلامی
- 📄 کتاب نقد شبهه تأثيرپذيری قرآن کريم از فرهنگ زمانه
- 📄 کتاب نهج البلاغه آموزشی
- 📄 معجم اِعراب الفاظ قرآن کريم
- 📄 مقالات در فرهنگ اسلامی
- 📄 مقدمه ای بر فرهنگ اسلامی
- 📄 مقدّمه ای بر فرهنگ اسلامی 2
- 📄 مقدّمه ای بر فرهنگ اسلامی 3
- 📄 مقدّمه ای بر فرهنگ اسلامی 4
- 📄 نکات مهم صرف و نحو نهج البلاغه
- 📄 نهج البلاغه
- 📄 نهج البلاغه1
- 📄 واحد پژوهشی قرآن و زبان انگليسی
- 📄 واحد پژوهشی قرآن و فقه
فرهنگ دينی و غير دينی3، رابطه دين و فرهنگ
بر حسب معانی مختلفی که برای دين و فرهنگ وجود دارد و بر حسب منشاء پيدايش يک دين، چندين رابطه ميان فرهنگ و دين شناسايی می شود.
1- اگر دين به معنای مطلق عقيده و فرهنگ به معنی مجموعه آثار و نتايج اعمال انسان در نظر گرفته شود هر فرهنگی دينی است.(آنتونی گيدنز، جامعه شناسی، 485 و 486)
2- اگر دين به معنای مجموعه ی باورها و اعمال بشر در ارتباط با امور مقدّس باشد، چنانکه در تعريف دورکهيم و پيروان او آمده است(به ريشه های فرهنگ و تعريف فرهنگ مراجعه شود) ، و با توجّه به تعميم دورکهيم درباره ی مفهوم باور، عقيده و امر مقدّس(آبرکرامبی، هيل، ترنر، فرهنگ جامعه شناسی،ص: 320) ، دين و فرهنگ هر جامعه بر يکديگر منطبق می گردد. گيدنز در اين باره می گويد: “در جوامع سنّتی دين معمولاً نقش اساسی در زندگی اجتماعی دارد. نمادها و شعائر دينی غالباً به فرهنگ مادّی و هنری جامعه – موسيقی، نقّاشی يا کنده کاری، رقص، قصّه گويی و ادبيات- در آميخته است.”(آنتونی گيدنز، جامعه شناسی، 487)
اليُت فيلسوف زيست شناس و شاعر، از جمله کسانی است که دين و فرهنگ را جنبه های مختلف يک چيز واحد می داند. وی می گويد: “فرهنگ، در اصل، تجسّد مذهب يک ملّت است.”(اليُت، درباره ی فرهنگ، 29) وی فهرستی از فعّاليّتها و علاقمنديهای ويژه ملّت خود را برمی شمرد و سپس می گويد: “پس از تهيّه فهرست خود مجبوريم با اين فکر غريب مواجه شويم که آنچه قسمتی از فرهنگ ما هست قسمتی از مذهب رايج ما هم هست.”(همان، 33) اليُت بسيار در اثر خود به رابطه ی تنگاتنگ دين و فرهنگ اشاره می کند و يک سؤال مهم را بررسی می کند و آن اينکه جدايی محسوس ميان دين و فرهنگ چگونه قابل توجيه است؟ وی می گويد: “توسعه ی فرهنگ و توسعه ی مذهب را، در جامعه ای که هيچ تأثيری از خارج نپذيرفته است، نمی توان به روشنی از يکديگر جدا کرد…”(همان، 28)
چنانکه ملاحظه می گردد، اليُت به انطباق فرهنگ و مذهب در جوامع بدوی اعتراف می کند. در اين جوامع مجموعه ی باورها و اعمالِ به هم پيچيده ی افراد، همان مذهب آنهاست و فرهنگ شناسان آن را با اصطلاح فرهنگ مشخّص می کنند. امّا از آنجا که فرهنگ شناسانی که به بررسی فرهنگ جوامع بدوی پرداختند، دين را با تعريف ديگری غير از آنچه دورکهيم می گويد، معنا کرده اند، فرهنگ را اعمّ از دين می دانند. گيدنز در اين باره می گويد: “در غرب، اکثر مردم دين را با مسيحيّت يکی می دانند…”(آنتونی گيدنز، جامعه شناسی، 485) واقعيّت اين است که فرهنگ شناسان مسيحی يا يهودی در جوامع خود ميان دين رسمی کشور يا گروه يا خانواده ی خود با کلّ شيوه ای که برای زندگی انتخاب کرده بودند، انطباقی نمی ديدند و همانطور که اليُت توضيح می دهد شيوه ی زندگی خود را آميخته ای از دين پذيرفته و رسمی خود و الگوهای ديگری می ديدند که از طرق ديگر کسب نموده بودند، به طوری که نه کاملاً بر مذهبشان انطباق داشت و نه کاملاً بر فرهنگشان.(اليُت، درباره ی فرهنگ، 33) اين فرهنگ شناسان که دين را عبارت از “اعتقاد به وجود خداوند متعال و انجام دستورات او …”(آنتونی گيدنز، جامعه شناسی، 485) می ديدند، با مراجعه به جوامع بدوی و برخورد با اعتقادات ايشان که هيچ نشانی از آموخته های جامعه شناسان نداشت، تنها آن دسته از اعمال و مراسم اين قبايل را دين ناميدند که آن را در ارتباط با مقدّسات آن قبايل می ديدند. خود دورکهيم در تبيين تعريف خود از دين می گويد: “اگر می بينيم امروزه وضع چنانست که کافی است مفاهيم نشان علم را با خود داشته باشند تا اعتبار پيدا کنند، دليلش اينست که ما به علم ايمان داريم. ولی اين ايمان اساساً با ايمان مذهبی فرقی ندارد.”(ريمون آرون، مراحل اساسی انديشه، 2/ 59) به عبارت ديگر عقيده، باور و اعمال ناشی از آن در هر جامعه دين آن جامعه است و اين مجموعه ی باورها و شيوه های عمل و رفتار ناشی از آن، همان تعريفی است که فرهنگ شناسان از فرهنگ هر جامعه ارايه می دهند.(به فصل اوّل تعريف فرهنگ مراجعه شود) اگرچه دين رسمی فرد يا جامعه دينی باشد که باورها و اعمال ديگری را تجويز نمايد. اليُت در اين باره می گويد: “اين انديشه که هر آنچه ما باور داريم صرفاً همان چيزی نيست که به ضابطه در آورده ايم و متعهّدش هستيم، بلکه رفتار نيز نوعی اعتقاد است و اين که حتّی خودآگاه ترين و تکامل يافته ترين ما نيز در چنان سطحی زندگی می کند که اعتقاد و رفتار را نمی توان از يکديگر تميز داد، از آن گونه انديشه هاست که به محض گرفتار شدن در چنگ تخيّل، می تواند کيفيتی بسيار گيج کننده، پيدا کند. اين نوع تفکّر به ناچيزترين کارهای ما و به مشغله ی همه ی دقايق ما چنان اهمّيّتی می بخشد که نخواهيم توانست مدّت زيادی بدون وحشت از هجوم کابوس به چيزی بينديشيم. … اين فکر که مذهب از يک ديدگاه فرهنگ است و فرهنگ از ديدگاه ديگر مذهب است، می تواند بسيار اضطراب آور باشد… برای يک مسيحی ناراحت کننده است که کشف کند، به عنوان يک مسيحی از اعتقادهای زيادی برخوردار نيست، و کشف کند که از جهتی، همراه با هر کس ديگر، به چيزهای زيادی معتقد است: هرچند که نتيجه ی چنين تفکّراتی به اينجا می رسد که اُسقفها قسمتی از فرهنگ انگلستان هستند، و اسبها و سگها قسمتی از مذهب انگلستان. “(اليُت، درباره ی فرهنگ، 34)
مشخّص است که منظور اليّت از اين مثال، انطباق مذهب و فرهنگ مردم انگلستان است که هر دو واژه اصطلاحی است برای نشان دادن باورها و اعمال مردم انگلستان. چنانکه خود وی به اين مطلب اشاره کرده، می گويد: “اگر در حال حاضر به ديدگاه انطباق بپردازيم، همانطور که نويسنده مجبور است دائماً به خودش يدآوری کند، خواننده هم بايد به خاطر داشته باشد که اصطلاح فرهنگ در اينجا شامل چه بسيار چيزها می شود. اين اصطلاح شامل همه ی فعّاليّتها و علاقمنديهای ويژه ی يک ملّت است.”(همان، 32) خلاصه آنکه هرگاه دين به معنای مجموعه ی باورها و اعمال يک جامعه معنا شود بر فرهنگ آن جامعه منطبق می گردد.
با آنکه اليُت بسياری از مطالب مربوط به رابطه ی مذهب و فرهنگ را بيان کرده است، لکن به نظر می رسد به دليل توجّه خاصّش به دين مسيحيّت و فرهنگ اروپا، گاهی دچار سردرگمی می شود و درک رابطه ی دين و فرهنگ را دشوار می انگارد. اشکال اليُت اين است که در بررسی خود، تفکيکی ميان اديان بشری و دين الهی، از نظر منبع و مبدأ پيدايش، قايل نمی شود.
3- اگر دين به معنای مجموعه ی معارف و احکام و دستوراتی باشد که خداوند متعال برای هدايت بشر فرستاده است، با توجّه به آنکه چه وجهی از تعريف فرهنگ را مدّ نظر قرار داده باشيم، رابطه ی دين و فرهنگ مختلف می شود.
دين به اين معنا همان دين الهی است که مفهوم آن در آيه ی 52 سوره ی نحل خلاصه می شود که می فرمايد : “… وَ لَهُ الدِّينُ وَاصِباً …” يعنی دين همواره از آن خداست. به عبارت ديگر خداوند، تنها سنّت و طريقه ای را برای حرکت انسان در اين دنيا تجويز می فرمايد که خودش آن را تعليم فرموده است.(تفسير الميزان، 24/ 144) با اين معنا از دين با توجّه به تعريفی که برای فرهنگ در نظر گرفته می شود چند رابطه ميان دين و فرهنگ قابل تشخيص است:
اگر فرهنگ را “راه و روش و شيو ی زندگی يک قوم”، “راه و رسم عمل يک جامعه”، “باورها، الگوها و قوانين يک جامعه يا گروه” بدانيم(به تعاريف فرهنگ مراجعه شود)، فرهنگ و دين الهی در يک جامعه ی متديّن به يکی از اديان الهی، به نسبت ايمان افراد جامعه به خداوند و عمل به دستورات الهی، يا بر هم منطبق می شوند و يا اخصّ از يکديگر می گردند.
انطباق فرهنگ و دين الهی به معنای راه و رسم و شيوه ی زندگی تنها در زندگی انبياء الهی و اصحاب خاصّ آن بزرگواران صورت پذيرفته است. تنها ايشان بوده اند که به تمام معارف و حقايق نازل شده از جانب خداوند ايمان کامل آوردند و اعمالشان را بر احکام و دستورات الهی منطبق نمودند. مخاطبين هر يک از انبياء الهی قبل از آنکه در معرض دستورات هدايتی انبياء و دين الهی قرار گيرند، وابسته به فرهنگ يا مذهبی خاص بوده اند. قرآن کريم عدم پيوستن مشرکين و پيروان انبياء را به هر يک از پيامبرانی که مبعوث می فرمود، وابستگی آنها به فرهنگ يا مذهبی می داند که از قبل داشته اند.
در سوره زخرف ضمن برشمردن شماری از اساطير و باورهای مشرکين مبنی بر اينکه فرشتگان را دختران خدا می ناميدند، علّت ايمان نياوردن آنها را به رسول خدا صَلَّی الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ باقی ماندن بر مذهب يا فرهنگ پدرانشان می داند که: “می گفتند ما پدرانمان را بر آيينی ديديم و از آنان پيروی کرديم”(زخرف، 22) و در آيات بعد اين علّت تمرّد از آيين الهی را به تمام مخاطبين بی اعتقاد به انبياء پيشين نيز نسبت می دهد.(زخرف، 23 و 24) قرآن کريم نفس پيروی از پيشينيان يک قوم را تقبيح نمی کند، بلکه چنانکه از برخی از آيات استنباط می شود مشرکين را به علّت پيروی کورکورانه و عدم ارزيابی صحّت آيين پدران مورد سرزنش قرار می دهد.(بقره، 170 و مائده، 104)
فرهنگ غير دينی
قرآن کريم آيين مشرکين را نيز دين می نامد ولی اين دين را به خود آنان نسبت می دهد. برای مثال در آيه ی 26 سوره غافر به نقل از فرعون می گويد: “بگذاريد موسی را بکشم… می ترسم دين شما را ديگرگون کند…”. اگر دين را دين الهی، يعنی مجموعه ی معارف و احکام و دستورات نازل شده از جانب خداوند بدانيم و فرهنگ را مجموعه ی باورها و راه و روش و شيوه ی زندگی يک قوم تعريف کنيم، برخی از فرهنگها در طول تاريخ بر اساس شرک و بی اعتقادی به خدای يکتا بنا شده اند و پيروان آن فرهنگها دستورات الهی را شيوه و روش زندگی خود قرار نمی دهند. چنين فرهنگهايی با دين الهی رابطه ای ندارند و می توان آنها را فرهنگهای غير دينی ناميد. با توجّه به برخی از آيات مانند آيه ی 137 سوره انعام و 21 سوره شوری يکی از مهمترين خصوصيّات چنين فرهنگهايی بنا شدن بر اصول و مبانی است که پشتوانه ی علمی ندارند و از حقيقت سرچشمه نگرفته اند. از آيات 170 سوره بقره و 104 سوره مائده نيز به دست می آيد که دارندگان اين فرهنگها بدون ارزيابی اصول و قوانين فرهنگشان و صرفاً به جهت پيروی از پدرانشان آن را پذيرفته اند.
قرآن کريم دسته ای ديگر از فرهنگها و به گفته قرآن کريم دينها را مورد نکوهش قرار می دهد و آن آيين مردمانی است که خود را پيرو يکی از انبياء الهی می دانند، ولی چون از آنان خواسته می شود که به قرآن کريم ايمان بياورند، که تصديق کننده شريعت پيامبرشان است. می گويند ما به آنچه به خودمان نازل شده ايمان می آوريم و به غير آن کفر می ورزند.(بقره، 91) قرآن کريم علّت ايمان نياوردنشان به قرآن کريم را عبارت می داند در اينکه:
اوّلاً به تمام آنچه به پيامبرشان نازل شده بود ايمان نمي آوردند و دستورات آيين خود را اجرا نمي کردند. مانند اعتراض قرآن کريم به بنی اسراييل به دليل کشتن انبياء(بقره، 91) و کشتن مردمانی به ناحق و بيرون کردن مردمانی از سرزمين خود(بقره، 85) و همه اين موارد در دينشان حرام بود.
ثانياً علمای قوم در دين خدا تحريف و تغيير به وجود می آوردند. قرآن کريم درباره بنی اسراييل می فرمايد: “آيا طمع داريد که اينان ايمان بياورند درحاليکه گروهی از اينان سخن خداوند را می شنوند آن را می فهمند و دانسته آن را تحريف می کنند”(بقره، 75) و آنان را نفرين می کند که کتاب را از نزد خود می نويسند و به خداوند نسبت می دهند تا به قيمت اندک بفروشند.(بقره،79)
ثالثاً مردم عامی و بيسواد قوم از کتاب آسمانی چيزی نمی دانند و مشتی اکاذيب و خرافات را به عنوان کتاب آسمانی پذيرفته اند.(بقره، 78 و تفسير الميزان، 1/ 398)
رابعاً هنگامی که پيامبری از جانب خداوند فرستاده می شد تا تحريفاتی را که ايشان در دين خدا به وجود آوردند آشکار سازد و اختلافات ايشان را به وسيله ی دين خداوند و قوانين الهی از ميان ببرد، و قوانين جديدی متناسب با رشد فکری و شرايط اجتماعی، اخلاقی و سياسی زمان تشريع نمايد، او را تکذيب می کردند و با او به مخالفت بر می خواستند. از جمله آياتی که در اين باره می توان به آن استناد نمود آيات 63 تا 65 سوره ی زخرف است. اين آيات به مخالفت عدّه ای از قوم يهود با دين الهی که توسّط عيسی عليه السّلام آورده شده بود اشاره دارد.
قرآن کريم اين اقوام را نيز از دين الهی خارج می داند و ايشان را با اوصاف گمراه و کافر توصيف می فرمايد.(مائده، 77) در سوره بيّنه آيه 1 آنان را با مشرکين در يک گروه قرار می دهد. در اين سوره مشرکين و اهل کتاب را سزاوار می داند که پيام الهی را دريافت کنند و حقايق و قوانين دين خدا برايشان تبيين شود. زمانی که مسلّم شد دين خدا به ايشان رسيده است، حجّت بر ايشان تمام می شود و در صورت ايمان نياوردن به دين خدا، همراه با مشرکين، گروه کفّار را تشکيل می دهند.
تقسيم بندی مردم به دو گروه مؤمن به دين خدا و گمراه از آيين الهی در مورد مخاطبين تمام انبياء عليهم السّلام مطرح بوده است.(نحل، 36) گمراهان از آيين الهی در هر زمان اقوامی بوده اند که عقايد، باورها و شيوه هايي که در زندگی به کار می بردند را از دين الهی نمی گرفتند. اين اقوام فرهنگ غير دينی را تشکيل می داده اند. قرآن کريم ضمن مردود و دروغين دانستن راه و روش اينان، ما را به مطالعه فرهنگ و عاقبت نابوديشان فرا می خواند.(همان)
با توجّه به آنچه گذشت، فرهنگ غير دينی همان دين مشرکين و اهل کتاب است که بدون عرضه شدن به آخرين معارف و دستورات الهی بی توجّه به چگونگی کارايی و بدون درک کارآمدی آن به طور تقليدی مورد پيروی قرار می گيرد.