4- بهبود شاخص هاي مربوط به آزمايشگاه ها:
الف- افزايش تعداد آزمايشگاه هاي تخصصي در هر يک از رشته هاي لازم
ب- افزايش تعداد پرسنل آزمايشگاهي
ج- افزايش تعداد داوطلبين همکاري با آزمايشگاه هاي علمي
د- افزايش تعداد آزمايش هاي انجام شده
هـ- افزايش تعداد آزمايش هاي به نتيجه رسيده
و- افزايش بودجه ي ساخت، گسترش و اداره ي آزمايشگاه ها
5- بهبود شاخص هاي مربوط به مراکز پژوهشي و تحقيقاتي:
الف- افزايش تعداد پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها و گروه هاي پژوهشي
ب- افزايش تعداد پرسنل فعّال در مراکز پژوهشي
ج- افزايش تعداد داوطلبين همکاري با مراکز پژوهشي
د- افزايش بودجه ي ساخت، گسترش و اداره ي مراکز پژوهشي و تحقيقاتي
6- بهبود شاخص هاي مربوط به کتابخانه ها:
الف- افزايش تعداد کتابخانه ها در کل کشور
ب- افزايش تعداد کتابخانه هاي تخصّصي
ج- افزايش تعداد پرسنل فعال در کتابخانه ها
د- افزايش تعداد کتابدار هاي متخصّص
هـ- افزايش تعداد کتاب
(به تفکيک کتابخانه)
و (به تفکيک خطّي، چاپي، تخصصي، ترجمه، تأليف و …)
و- افزايش تعداد مراجعين به کتابخانه ها
ز- افزايش ظرفيت کتابخانه ها
ح- افزايش امکانات کتابخانه ها
ط- افزايش بودجه ي ساخت، گسترش و اداره ي کتابخانه ها
7- بهبود شاخص هاي مربوط به آثار علمي:
الف- افزايش تعداد اثر علمي چاپ شده
(به تفکيک کتاب، نشريه)
ب- افزايش تعداد اثر علمي تهيه شده
(به تفکيک کتاب، نشريه، رساله، مقاله، ديسک، کاست، فيلم و…)
ج- افزايش نرخ استقبال از آثار علمي تهيه شده
قابل اندازه گيري با:
– تعداد آثار علمي فروخته شده
(به تفکيک کتاب، نشريه، ديسک، کاست، فيلم و…)
– تعداد علاقمندان به فيلم هاي علمي
د- افزايش نرخ کارکرد آثار علمي
قابل اندازه گيري با:
– افزايش سطح دانش افراد جامعه
(به تفکيک نفر/ موضوع)
– افزايش سطح وضوح بدعتها، توطئه ها و نفاق ها در جامعه
– افزايش سطح رفع شبهات ديني
– افزايش سطح اطاعت از فرامين الهي
– کاهش نرخ جرايم در جامعه
8- بهبود شاخص هاي مربوط به مؤلفين و نويسندگان:
الف- افزايش تعداد مؤلفين و نويسندگان
ب- افزايش نرخ دانش مؤلفين و نويسندگان
قابل اندازه گيري با:
– افزايش نرخ مدارج علمي مؤلفين و نويسندگان
– افزايش نرخ دلايل و براهين علمي و منطقي مطالب
– کاهش نرخ تضاد و تناقض مطالب
ج- افزايش نرخ ايمان مؤلفين و نويسندگان
قابل اندازه گيری با:
– کاهش نرخ لجاجت و جدل پيرامون مطالب
– افزايش نرخ تعهّد نسبت به زدايش جهل و خرافه
د- افزايش بودجه ي تأمين رفاه علمي و زندگي مؤلفين و نويسندگان
9- بهبود شاخصهاي مربوط به مترجمين:
الف- افزايش تعداد مترجمين
(به تفکيک زبان ترجمه)
ب- افزايش نرخ تناسب دانش مترجمين با موضوع ترجمه شده
ج- افزايش تعداد آثار ترجمه شده به فارسي
(به تفکيک زبان ترجمه/ موضوع)
د- افزايش تعداد آثار ترجمه شده به زبان هاي ديگر
(به تفکيک آثار فارسي/ آثار روايي/ قرآن کريم)
هـ- افزايش بودجه ي تأمين رفاه علمي و زندگي مترجمين
10- بهبود شاخصهاي مربوط به تحقيق و پژوهش:
الف- افزايش تعداد محقّقين و پژوهشگران
(به تفکيک رشته ي تخصّصي)
ب- افزايش نرخ تناسب طرح هاي تحقيقاتي با نيازهاي جامعه
قابل اندازه گيري با:
– افزايش نرخ تقاضا براي بهره وري از نتايج هر طرح
– افزايش نرخ کارکرد نتايج هر طرح
ج- افزايش نرخ تمايل به تحقيق و پژوهش در جامعه
د- افزايش نرخ جذب پژوهشگران در مراکز و مؤسّسات پژوهشي
هـ- افزايش نرخ تعهّد و ايمان پژوهشگران
قابل اندازه گيري با:
– افزايش نرخ توجّه به قرآن کريم به عنوان منبع و مرجع قابل استناد
– افزايش نرخ تناسب گزارش پژوهشها با واقعيت و حقيقت کشف شده در آن
و- افزايش تعداد طرحهاي پژوهشي تعريف شده
(به تفکيک رشته هاي تخصّصي)
ز- افزايش تعداد طرح هاي پژوهشي پايان يافته
(به تفکيک رشته هاي تخصّصي)
ح- افزايش بودجه ي تحقيقات
11- بهبود شاخصهاي مربوط به کنفرانسها، همايشها و مسابقات:
الف- افزايش تعداد کنفرانسها، همايشها و مسابقات علمي
ب- افزايش نرخ پشتوانه ي علمي کنفرانسها، همايشها و مسابقات علمي
قابل اندازه گيري با:
1- افزايش تعداد اساتيد و دانشمندان شرکت کننده در برگزاري کنفرانسها، همايشها
2- افزايش نرخ سؤالات علمي مطرح شده قبل از همايش
3- افزايش نرخ تناسب مطالب برگزيده با سؤالات مطرح
4- افزايش نرخ پاسخ سؤالات پس از همايش
ج- افزايش نرخ کارکرد کنفرانسها و همايشها
قابل اندازه گيري با:
– افزايش تعداد برنامه هاي تنظيم شده يا اقدامات انجام شده ناشي از کنفرانس يا همايش مورد نظر
– افزايش تعداد طرحهاي پژوهشي تعريف شده ناشي از کنفرانس يا همايش مورد نظر
– افزايش تعداد افراد جذب شده به فعّاليّتهاي علمي و پژوهشي در اثر کنفرانس يا همايش مورد نظر
د- افزايش بودجه ي برگزاري کنفرانسها، همايشها و مسابقات علمي
12- بهبود شاخصهاي مربوط به سفرهاي علمي- تحقيقاتي:
الف- افزايش تعداد سفرهاي علمي فردي يا گروهي
(به تفکيک مقصد و موضوع مورد مطالعه)
ب- افزايش درصد سفرهاي علمي نسبت به کل مسافرت هاي انجام شده
ج- افزايش نرخ کارکرد سفرهاي علمي
قابل اندازه گيري با:
– افزايش تعداد سفرنامه هاي حاوي نتايج علمي سفرها
– افزايش نرخ پاسخگويي به مشکلات يا سؤالات مطرح قبل از سفر
افزايش تعداد طرح هاي پژوهشي جديد تعريف شده پس از سفر
افزايش نرخ برنامه هاي تنظيم شده يا اقدامات انجام شده پس از سفر
د- افزايش بودجه ي سفرهاي علمي- تحقيقاتي
13- بهبود شاخصهاي مربوط به گسترش علم در جامعه:
– افزايش درصد افراد باسواد به جمعيت کلّ کشور
(به تفکيک زنان و مردان و تفکيک مدرک علمي)
– افزايش درصد اختصاص بودجه ي کلّ کشور به علم
– افزايش درصد اختصاص بودجه ي متوسّط هر خانوار به علم
– افزايش نرخ متوسّط ساعات مطالعه ي روزانه ي افراد جامعه
– افزايش تعداد کلاس هاي آموزشي
(به تفکيک استان، شهر، منطقه، روستا)
– افزايش تعداد کتاب ها و نشريات خريداري شده
– افزايش تعداد کتاب هاي امانت گرفته شده
– افزايش درصد برنامه هاي علمي صدا و سيما نسبت به کل برنامه ها
– افزايش درصد بينندگان برنامه هاي علمي صدا و سيما
14- بهبود شاخصهاي مربوط به کاربرد علم در جامعه:
– افزايش نرخ تناسب انتخاب شغل با رشته ي تحصيلي افراد
– افزايش نرخ تناسب انتصابات با رشته ي تحصيلي افراد
– افزايش نرخ بهره وري فعّاليّت هاي توليدي از نتايج علمي- تحقيقاتي
(به تفکيک فعّاليّت توليدي/ موضوع علمي/ درصد بهره وري)
– افزايش نرخ بهره وري هنرمندان از نتايج علمي- تحقيقاتي
(به تفکيک هنر/ موضوع علمي/ درصد بهره وري)
– افزايش نرخ بهره وري از نتايج علمي- تحقيقاتي در تهيه ي قوانين و برنامه هاي اجرايي
– افزايش نرخ بهره وري پزشکان از آزمايش هاي علمي- تحقيقاتي
– افزايش نرخ بهره وري از تحقيقات در صدور احکام
15- بهبود شاخصهاي مربوط به مراکز انتشاراتي و چاپخانه ها:
– افزايش تعداد مراکز انتشاراتي
– افزايش تعداد چاپخانه ها
– افزايش تعداد کارکنان مراکز انتشاراتي
– افزايش تعداد کارکنان چاپخانه ها