سايت مکتب الزّهرا(سلام اللّه عليها)

سايت مکتب الزّهرا(سلام اللّه عليها)

دسته بندی محتوا

بهره وری (1) از مفاهيم قرآن کريم برای شناختن راه هدايت

 

ترجمه فارسی سوره حمد

به نام خداوند بخشاينده مهربان (1)

ستايش از آنِ خداوند است كه پروردگار جهانيان (2) بخشاينده مهربان (3) فرمانرواي روز جزاست (4) تنها تو را مي ­پرستيم و تنها از تو ياري مي­ جوييم (5) ما را به راه راست هدايت فرما (6) راه كساني كه به آنان نعمت دادي نه آنانكه مورد خشم قرار گرفتند و نه گمراهان (7)

 

ترجمه فارسی آيات 1-5 سوره بقره

به نام خداوند بخشنده مهربان

الــم (1) اين کتاب هيچ شکّی در آن نيست، برای پرهيزگاران هدايت است (2)

کسانی که به غيب ايمان می آورند و نماز برپای می دارند و از آنچه روزيشان داديم انفاق می کنند (3)

وکسانی که به آنچه به تو نازل شده و آنچه قبل از تو نازل شده است، ايمان می آورند و به آخرت يقين دارند. (4)

آنان بر هدايتی از جانب پروردگارشان هستند و هم آنان رستگارانند. (5)

مطالب برداشت شده از سوره حمد

مطالب برداشت شده از سوره حمد

1- شروع کردن با نام خداوند متعال 1/1 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

2- توجّه نمودن به نام اللّه از ميان نامهاي خداوند که جامع همه نام هاست. 1/1

3- شناختن صفات خداوند1/1

   3-1- صفت رحمانيّت خداوند 1/1، 3 الرَّحْمنِ

   3-2- صفت رحميّت خداوند 1/1، 3 الرَّحِيمِ

4- ستايش را از آن خداوند دانستن 1/2 الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ

5- شناختن صفات خداوند1/2

   5-1- صفت ربوبيّت خداوند 1/2 الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ

         5-1-1- پروردگار جهانيان بودن خداوند 1/2

   5-2- صفت مالک بودن خداوند 1/4 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ

         5-2-1- مالک روز جزا بودن خداوند 1/4

6- عهدهاي انسان با خداوند 1/5 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

     6-1- تنها خداوند را بپرستيم 1/5

     6-2- تنها از خداوند ياري بجوييم 1/5

7- درخواستهاي انسان از خداوند 1/6 اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ

     7-1- هدايت شدن به راه راست 1/6

8- شناختن راه راست 1/7

     8-1- ويژگيهاي راه راست: 1/7

         8-1-1- راه کساني است که خداوند به آنان نعمت داده است. 1/7

صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ

         8-1-2- نه راه آنان که مورد خشم واقع شده اند. 1/7

غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ

         8-1-3- نه راه گمراهان1/7 وَ لا الضَّالِّينَ

9- شناختن نعمتهاي خداوند،

   9-1- نعمت هدايت شدن با قرآن کريم 1/7 + 2/2

مطالب برداشت شده از سوره بقره

– شروع کردن با نام خداوند متعال 1/1 و ابتداي تمام سوره هاي قرآن کريم

2- مراجعه به سنّت پيامبر صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و معصومين عَلَيْهِمُ السَّلام در درک آياتي که خرد و توانايي بشر به آن راه ندارد.

     2-1- حروف مقطّعه

         2-1-1- الم 2/1

3- شناختن صفات قرآن کريم: 2/2 ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ

   3-1 – در قرآن کريم هيج شکّي وجود ندارد. 2/2

   3-2- قرآن کريم براي تقواپيشگان هدايت است. 2/2

4- شناختن صفات تقواپيشگان: 2/3

   4-1 – ايمان آوردن به غيب 2/3 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ

         4-1-1- شناختن نشانه هاي ايمان به غيب 2/3

             4-1-1-1- برپاي داشتن نماز 2/3 وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ

             4-1-1-2- انفاق از آنچه خداوند به آنان روزي کرده است. 2/3

وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ

   4-2 – ايمان آوردن به قرآن 2/4 وَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ

   4-3 – ايمان آوردن به کتب پيامبران پيشين 2/4 وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ

   4-4 – يقين آوردن به آخرت 2/4 وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ

   4-5 – تحت هدايت پروردگار بودن 2/5 أُولئِكَ عَلى‏ هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ

   4-6 – رستگار شدن 2/5 وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

 

 


                                   

هدايت فرد و جامعه به فرهنگ اسلامي با استفاده از موضوعات برداشت شده از سوره حمد و آيات 1 تا 5 سوره بقره

نشانه­ هاي پيدايش فرهنگ اسلامي در جامعه

يا شاخصهاي گسترش فرهنگ اسلامي در جامعه 1

(شماره آيه / شماره سوره)

1- پيدايش و گسترش «علم آموزي از قرآن كريم»

(به تفكيك تعداد استاد، دانش­ آموز، آموزشگاه، اثر علمي، اثر هنري…)

            – شناختن صفات خداوند (4-1/1)

            – ستايش را از آنِ خداوند متعال دانستن (2/1)

            – شناختن عهدهاي انسان با خداوند (5/1)

            – شناختن افراد معرفي شده در قرآن كريم

«نعمت داده شده، غضب­ شده، گمراه» (7/1)

            – شناختن صفات قرآن كريم (2/2)

            – شناختن جهان هستي «عالم غيب و عالم شهادت» (3/2)

            – شناختن فطرت انسان و آگاهيهاي فطري (3/2)

            – شناختن صفات پرهيزگاران (5-3/2)

            – شناختن نشانه­ هاي ايمان به غيب

                     – بر پا داشتن نماز (3/2)

                   – انفاق كردن از روزي اعطا شده از جانب خداوند (3/2)

            – شناختن نشانه­ هاي ايمان به وحي

                        – واحد دانستن راه هدايت (4/2)

– ايمان به پيامبر اسلام صَلَّي ­اللَّهُ ­عَلَيْهِ ­وَ آلِهِ (4/2)

– ايمان به پيامبران پيش از اسلام (4/2)

– يقين آوردن به آخرت (4/2)

2- پيدايش و گسترش انگيزه قرب الهي در آغاز فعّاليّتها (1/1)

قابل ارزيابي با:

        – افزايش يادآوري نام خداوند متعال در آغاز و ضمن فعّاليّتها

3- پيدايش و گسترش ايمان به غيب (3/2)

قابل ارزيابي با:

            – افزايش تعداد نمازهاي بر پا داشته شده (3/2)

(به تفكيك تعداد نماز فرادا، جماعت، امام جماعت، مأموم، مسجد، نمازگزار)

            – كاهش تعداد مسلمان كاهل در نماز

(به تفكيك جنس و سنّ نمازگزار)

            – افزايش انفاق در جامعه (3/2)

(به تفكيك مقدار، شكل، انفاق كننده، دريافت كننده)

            – كاهش فقر و فاصله طبقاتي در جامعه

قابل ارزيابي با:

                        – كاهش تعداد نيازمند به مايحتاج زندگي

(به تفكيك جنس و سنّ)

                        – افزايش قدرت خريد خانواده­ هاي كم ­درآمد

(به تفكيك مقدار و جنس خريداري­شده و گروه خريدار)

4- پيدايش و گسترش ايمان به قرآن كريم (4/2)

قابل ارزيابي با:

– افزايش تعداد دستورات به اجرا درآمده از قرآن كريم (4/2)

– كاهش تعداد جنگهاي ديني و مذهبي (4/2)

– افزايش تعداد افراد يقين آورده به آخرت (4/2)

قابل ارزيابي با:

                        – افزايش تعداد افراد هدايت شده به اسلام و قرآن

                        – افزايش تعداد افراد رستگار

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من