شاخصهای توسعه فرهنگ اسلامی(1) بر اساس مؤلّفه دانشها


1- ارتقای سطح دانش در جامعه
قابل ارزيابی با:
الف- افزايش نرخ بهره وری از قرآن کريم در خرافه زدايی:
قابل اندازه گيری با:
- افزايش تعداد آثار علمی که با اتّکا به قرآن کريم تهيّه شده است.
(به تفکيک مقاله، کتاب و ...)
- افزايش تعداد دانشجويان و طلّاب رشته های فلسفه و حکمت اسلامی و علوم قرآنی (تفسير قرآن)
- افزايش تعداد اساتيد رشته های فلسفه و حکمت اسلامی و علوم قرآنی (تفسير قرآن)
- افزايش تعداد آثار علمی که به منظور تبيين خرافات و ريشه يابی آن تهيّه شده است.
(به تفکيک مقاله، کتاب و ...)
- افزايش تعداد آثار هنری که به منظور تبيين خرافات و ريشه يابی آن تهيّه شده است.
- افزايش تعداد خرافه های منسوخ شده
- کاهش تعداد افراد معتقد به هر يک از خرافات متداول در جامعه
- افزايش بودجه ی خرافه زدايی
(به تفکيک فعّاليّتهای پژوهشی، آموزشی، هنری و ...)
ب – افزايش نرخ بهره وری از قرآن کريم در تاريخنگاری:
قابل اندازه گيری با:
- افزايش تعداد دانشجويان و طلّاب رشته ی تاريخ و تمدّن اسلامی
- افزايش تعداد اساتيد و دانشمندان رشته ی تاريخ و تمدّن اسلامی
- افزايش تعداد مقالات و کتابهای چاپ شده درباره ی تاريخ انبيا که در آن به آيات قرآن کريم و تبيينات معصومين عَلَيْهِمُ السَّلام استناد شده است.
- افزايش تعداد داستانهايی که با توجّه به قرآن کريم نوشته شده است.
ج – افزايش نرخ بهره وری از قرآن کريم در " فرضيه سازی ":
قابل اندازه گيری با:
- افزايش تعداد دانشمندان، اساتيد و پژوهشگران مسلمان و عالِم در قرآن کريم در رشته های مختلف علمی
(به تفکيک هر يک از رشته های علمی و سطح آگاهی به قرآن کريم)
- افزايش مقدار ساعات قرائت قرآن کريم و تأمّل در آن
(به تفکيک دانشمندان و پژوهشگران هر يک از رشته های مختلف علمی و تفکيک اوقات رسمی و اختياری)
- افزايش تعداد گروههای پژوهشی که از قرآن کريم، به عنوان يک منبع حقيقت، نظرخواهی می کنند.
- افزايش تعداد آثار علمی که در آن به قرآن کريم استناد شده است.
(به تفکيک موضوع و تفکيک مقاله، کتاب و ...)
- افزايش بودجه ی مصرفی برای بهره وری از قرآن کريم در فرضيه سازی
د – ارتقای سطح " توسعه ی فقه " در جامعه:
قابل اندازه گيری با:
-افزايش مقدار متوسّط وقت مصرفی فقها برای آشنايی با علوم جديد به ويژه علوم انسانی
(به تفکيک نفر/ ساعت/ رشته)
- افزايش مقدار متوسّط وقت مصرفی فقها برای آشنايی با سؤالات و موضوعات مبتلا به جامعه
(به تفکيک نفر/ ساعت/ موضوع)
- افزايش تعداد موضوعات و سؤالات مطرح شده ی جديد قابل عرضه به منابع فقهی
(به تفکيک حوزه/ دانشگاه/ جامعه/ جهان)
- افزايش تعداد پاسخها به موضوعات و سؤالات مطرح
(به تفکيک حوزه/ دانشگاه/ جامعه)
- افزايش تعداد دانشجويان و طلّاب رشته فقه
- افزايش مقدار ساعات رسمی آموزشی و پژوهشی منظور شده برای آشنايی دانشجويان و طلّاب رشته ی فقه با موضوعات و علوم جديد
(به تفکيک مرکز آموزشی و پژوهشی/ ساعت/ موضوع)
- افزايش تعداد قوانين اجتماعی، اقتصادی، قضايی و سياسی متّخذ از قرآن کريم و منطبق با آن
- افزايش بودجه برای توسعه ی فقه
ه – افزايش نرخ بهره وری از توانايی علم آموزی انسان در جامعه:
قابل ارزيابی با:
1- بهبود شاخصهای مربوط به دانشمندان و اساتيد:
الف – افزايش تعداد دانشمندان و اساتيد
(به تفکيک رشته های مختلف علمی)
ب – افزايش نرخ انتشار علم و حقايق توسّط اساتيد و دانشمندان
(به تفکيک رشته های مختلف علمی و به تفکيک آموزش نفر/ ساعت؛ پژوهش نفر/ موضوع؛ سخنرانی نفر/ساعت؛ راهنمايی دانشجو رساله/ساعت؛ کتاب و مقاله نفر/موضوع؛ نقد، فرضيه و نظريه
ج – افزايش نرخ بی مهری ظلمه و ستمگران نسبت به دانشمندان و اساتيد
(به تفکيک نفر/علّت/شدّت)
د – کاهش نرخ شيوع بهره وری مادّی و ترجيح مصلحتهای شخصی بين دانشمندان و اساتيد
(به تفکيک نفر/دليل)
ه – افزايش نرخ ايمان دانشمندان و اساتيد نسبت به خداوند، قرآن و روز جزا
قابل اندازه گيری با شاخصهای ايمان و همچنين:
- افزايش نرخ وقت گذاری برای انجام فرايض و مستحبّات
- افزايش نرخ وقت گذاری برای غور و تفحّص در قرآن کريم
- افزايش نرخ خضوع و خشوع در برابر مقام الهی
- افزايش نرخ حضور در نمازهای جمعه و جماعات
- افزايش نرخ حضور در جمع مردم
- افزايش مدّت حضور در جبهه های جنگ با کفّار
و – افزايش نرخ کارکرد و تلاش اساتيد و دانشمندان:
قابل اندازه گيری با:
- افزايش نرخ شبهات رفع شده
(به تفکيک نفر/ موضوع/ شدّت شيوع)
- افزايش نرخ سنّتهای زنده شده
(به تفکيک نفر/ موضوع/ شدّت شيوع)
- افزايش نرخ سؤالات و مسائل پاسخ گفته شده
(به تفکيک نفر/ موضوع/ شدّت رفع ابهام)
- افزايش نرخ بدعتهای برملا شده
(به تفکيک نفر/ موضوع/ شدّت وضوح)
- افزايش نرخ خرافات تبيين شده
(به تفکيک نفر/ موضوع/ شدّت وضوح)
- افزايش نرخ فتنه های آشکار شده
(به تفکيک نفر/ موضوع/ شدّت وضوح)
- افزايش نرخ ايستادگی برای اقامه ی حق
قابل اندازه گيری با:
1- تعداد آثار علمی مربوط به موضوع
2- مدّت اشتغال به موضوع
3- شدّت مقابله مخالفان با موضوع
قابل اندازه گيری با:
- تعداد آثار علمی مخالفان
- شدّت عمل غير علمی مخالفان
(به تفکيک درگيری لفظی، علمی و ...)
يا مدّت زندانی شدن، مدّت تبعيد و ...
- افزايش نرخ عامليّت به علم
(به تفکيک نفر/ موضوع/ عمل)
ز – بودجه ی تأمين رفاه دانشمندان و اساتيد
2- بهبود شاخصهای مربوط به دانشجويان و فارغ التّحصيلان:
الف – افزايش تعداد فارغ التّحصيلان
(به تفکيک مقطع و رشته ی تحصيلی)
ب – افزايش تعداد دانش آموزان، دانشجويان و طلّاب
(به تفکيک مقطع و رشته ی تحصيلی)
ج – افزايش تعداد داوطلبين کنکور
(به تفکيک مقطع و رشته ی تحصيلی)
د – کاهش نرخ مدرک گرايی
قابل اندازه گيری با:
افزايش نرخ تلاش علمی قبل و بعد از فراغت از تحصيل
قابل اندازه گيری با:
- مدّت مطالعه
- مدّت پژوهش
- تعداد آثار علمی به تفکيک مقاله، کتاب، سخنرانی و ...
- مدّت حضور در کلاس، سخنرانی، همايش و ...
- تعداد سفرهای علمی
ه – افزايش نرخ ايمان دانش آموزان، دانشجويان و طلّاب
قابل اندازه گيری با شاخصهای ايمان و همچنين:
- مدّت اختصاص داده شده به انجام فرايض و مستحبّات
- مدّت اختصاص داده شده به قرائت قرآن
- مدّت حضور در نمازهای جمعه و جماعات
- مدّت حضور در جبهه های جنگ با کفّار
و – بودجه ی تأمين رفاه علمی و زندگی دانشجويان و طلّاب
3- بهبود شاخصهای مربوط به مؤسّسات و مراکز آموزشی:
الف – افزايش تعداد مراکز آموزشی
(به تفکيک مقطع و تفکيک دولتی و غير انتفاعی)
ب – افزايش ظرفيت پذيرش مؤسّسات و مراکز آموزشی
(به تفکيک مقطع و تفکيک دولتی و غير انتفاعی)
ج – افزايش شدّت فعّاليّت هر يک از مراکز آموزشی
قابل اندازه گيری با:
- تعداد کلاسهای آموزشی تشکيل شده
- تعداد آموزگاران و اساتيد عضو و همکار
...
د – افزايش بودجه ی مربوط به ساخت، گسترش و اراره ی مراکز آموزشی
4- بهبود شاخصهای مربوط به آزمايشگاهها: