درس هفتم: شناختن اسم معرفه ، معرفه بودن « اِسْمِ » و «اَللّهِ» و « اَلرَّحْمَنِ » و « اَلرَّحيمِ »

پرينت
دسته: آموزش قرآن پیش مقدماتی سطح 1
نمایش از پنج شنبه, 17 آذر 1390 نوشته شده توسط فرشته (زهرا) بصراوی
خروجی PDFخروجی HTML

 

اسم معرفه اسمی است که شناخته شده باشد. دو تا از نشانه های معرفه بودن اسم عبارتند از :

1-   مضاف بودن يعنی اضافه شدن آن به يک اسم معرفه و به آن « معرفه به اضافه » گفته می شود.

مانند کلمه « اِسْم » که با اضافه شدن به اسم « اَلله» معرفه شده است. اصطلاحاً گفته می شود : « اِسْم - معرفه به اضافه است. يعنی مضاف است و با اضافه شدن معرفه شده است. »

2-   « ال » که از يک همزه وصل و لام تشکيل شده است ولی به آن «الف و لام » گفته می شود. به « ال » حرف تعريف می گويند يعنی حرفی که نشانه معرفه بودن اسم بعد از خود است.

اسمهای « اَللّهِ » و « اَلرَّحْمَنِ » و « اَلرَّحيمِ » معرفه هستند و نشانه معرفه بودن آنها « ال » است.

حرف تعريف « ال » تنها بر سر اسم می آيد. بنابراين « ال » يکی ديگر از نشانه های اسم است. يعنی هرگاه بر سر يک کلمه « ال » بيايد آن کلمه اسم است و فعل و حرف نيست.

در آخر اسمي که معرفه نيست و « نکره = ناشناخته » است يکی از تنوينهای « -ٌ = تنوين رفع » يا « -ً تنوين نصب » يا « -ٍ تنوين جرّ » می آيد. در تعريف تنوين گفته شده است: « تنوين» نون ساکنی است که در آخر اسم می­ آيد، خوانده می­ شود، ولی نوشته نمی­ شود. تنوين سه نوع است: «تنوين نصب اً كه خوانده مي­شود: اَنْ » ، «تنوين رفع -ٌ كه خوانده مي­شود: اُنْ» و «تنوين جرّ -ٍ كه خوانده مي­شود: اِنٍْ» .

—            « تنوين » و « ال » هرگز با هم در يک کلمه نمی­ آيند. به عبارت ديگر يک اسم در عربی يا «ال » مي­ گيرد يا تنوين.

—      «تنوين» و «ال» هر دو از نشانه های اسم هستند. اگر در ابتدای يک کلمه «ال» يا در آخر آن «تنوين » باشد آن کلمه حتماً اسم است.

جدیدترین اخبار

  • چاپ جلد دوّم کتاب «بيان و شرح نهج البلاغه» 1401

    جلد دوّم کتاب « بيان و شرح نهج البلاغه »  نوشته فرشته (زهرا) بصراوی توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ رسيد. اين کتاب در سه بخش «بيان و شرح» ، «جدول اعراب الفاظ» و «معنی فارسی الفاظ» ارائه می شود. جلد دوّم اين کتاب به خطبه های 16 تا 25 اختصاص دارد. پيش از اين پانزده خطبه اوّل در جلد اوّل اين کتاب به چاپ رسيده است.

     

    کتاب « بيان و شرح نهج البلاغه »  نوشته فرشته (زهرا) بصراوی توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ رسيد. اين کتاب در سه بخش «بيان و شرح» ، «جدول اعراب الفاظ» و «معنی فارسی الفاظ» ارائه می شود. جلد اوّل به پانزده خطبه اوّل  اختصاص دارد.

     
  • چاپ کتاب راه روشن

    کتاب « راه روشن، جلد دوّم، انسان شناسی و جامعه سازی »  نوشته فرشته (زهرا) بصراوی توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ رسيد. اين کتاب تفسيری از آيات چهل تا نود و يک سوره بقره است که به شيوه تدبّر در قرآن کريم تهيّه شده است. در اين کتاب علاوه بر نظرات ملاصدرای شيرازی ره ، امام خمينی ره و علامه طباطبايی ره از نظرات  شيخ طوسی ره نيز استفاده شده است. 

     

    جلد اوّل اين کتاب با عنوان « راه روشن، انسان شناسی و خودسازی »  نوشته فرشته (زهرا) بصراوی پيش از اين توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ رسيده بود. اين کتاب تفسيری از سوره حمد و چهل آيه اوّل سوره بقره است که به شيوه تدبّر در قرآن کريم تهيّه شده است. در اين کتاب به ويژه در دو فصل ششم و هفتم بسيار از نظرات ملاصدرای شيرازی ره ، امام خمينی ره و علامه طباطبايی ره استفاده شده است. 

     

    چاپ کتاب مقدّمه ای بر فرهنگ اسلامی

    کتاب مقدّمه ای بر فرهنگ اسلامی در دو جلد توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ  رسيد. مدير سايت محقّق و مؤلّف اين کتاب است. جلد اوّل اين کتاب مشتمل بر کلّيّات فرهنگ شناسی، مبانی فرهنگ اسلامی، عناصر و مؤلّفه های فرهنگ اسلامی ناشی از دانشها و عقايد و باورهای اسلامی است. عناصر و مؤلّفه های فرهنگ اسلامی ناشی از قوانين حقوقی و اخلاقی اسلام در جلد دوّم اين کتاب ارائه شده است. شاخصهای توسعه فرهنگ اسلامی يکبار در ذيل هر يک از مؤلّفه های مربوطه آمده است و يکبار به طور کامل در انتهای جلد دوّم ارائه شده است. شاخصهای توسعه فرهنگ اسلامی ارائه شده در اين کتاب با بهره گيری از منابع اسلامی تهيّه و پيشنهاد شده است. مهمترين نکته قابل توجّه در اين کتاب تبيين رابطه دين و فرهنگ است. از آنجا که فرهنگ شناسان دين را يکی از عناصر فرهنگ به شمار می آورند. جايگاه دين الهی و رابطه آن با فرهنگ همواره ناشناخته مانده هرگز توضيح داده نشده بود. در اين کتاب با استناد به آيات قرآن کريم دين به دو معنا تعريف می شود. يکی دين الهی که مجموعه ای از معارف و دستورالعمهای نازل شده از جانب خداوند است و ديگری دين بشری که مجموعه عقايد و باورها و الگوها و روشها و آيين و رسوم مذهبی است که از طرف پيراوان هر يک از اديان الهی يا اديان بشری ارائه می شود. دين با معنای اوّل يعنی دين الهی ريشه فرهنگ است که از طرف فرهنگ شناسان مغفول واقع شده است و دين بشری با توجّه به تعاريف فرهنگ شناسان از فرهنگ عين يا بخشی از فرهنگ هر يک از جوامع بشری است.

     

    چاپ کتاب جامعه شناسی دفاع مقدّس و فرهنگ ايثارگری

     

    کتاب جامعه شناسی دفاع مقدّس و فرهنگ ايثارگری نوشته دکتر سيّد مهدی آقاپور توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ رسيد.

     

      

     

     تلفن ثابت مؤسّسه : 02633412673 - دورنگار 02633412673 تلفن همراه: 09126650828 آدرس: بلوار امام خمينی (ره) (بلوار ارم) خيابان 309، پلاک 92، واحد 9

     

     
  • «چاپ کتاب نقد و بررسی « شبهه تأثيرپذيری قرآن کريم از فرهنگ زمانه

    کتاب « نقد و بررسی شبهه تأثيرپذيری قرآن کريم از فرهنگ زمانه »  نوشته نرجس خاتون انصاری توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ رسيد. در اين کتاب با ادله کافی عدم تأثيرپذيری قرآن کريم اثبات می گردد. همچنين شبهه های پيرامون اين موضوع مطرح و پاسخگويی می شود.

     

     

     
متن درس 7
Templates Joomla 1.7 by Wordpress themes free

طراحی سایت: شرکت شبدیز