جدول اِعراب الفاظ خطبه 5

پرينت
دسته: بدون گروه بندی
نمایش از پنج شنبه, 14 آذر 1392 نوشته شده توسط فرشته (زهرا) بصراوی
خروجی PDFخروجی HTML

وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ‏ ٱلسَّلاٰمُ

اَلنَّهْيُ عَنِ الْفِتْنَةِ

    اَيُّـــهَا        النَّاسُ     شُقُّوا     اَمْوَاجَ    الْفِتَنِ        بِـــسُفُنِ

اَیُّ مُنادی

هَا تنبيه

صفت اَیُّ،تابع

فعل امر

مفعولٌ به

مضافٌ اِلَيْه

باء حرف جرّ

مجرور –ِ

اَیُّ مبنی بر ضمّ، محلّاً منصوب

مرفوع -ُ

واو فاعل

منصوب –َ

مجرور -ِ

جار و مجرور متعلّق به شُقُّوا

 

النَّجَاةِ،    وَ        عَرِّجُوا      عَنْ     طَرِيقِ   الْمُنَافَرَةِ ،    وَ    ضَعُوا   

مضافٌ اِلَيْه

حرف عطف

امر، تفعيل

حرف جرّ

مجرور –ِ

مضافٌ اِلَيْه

حرف عطف

امر، ثلا مجرد

مجرور -ِ

مبنی بر فتح

واو فاعل

جار و مجرور متعلق به عَرِّجُوا

مجرور -ِ

مبنی بر فتح

واو فاعل

 

تِيجَانَ الْمُفَاخَرَةِ.  اَفْلَحَ       مَنْ       نَهَضَ      بِـــجَنَاحٍ ،        اَوِ

مفعولٌ به

مضافٌ اِلَيْه

ماضی، اِفعال

موصول،فاعل

ماضی،ثلامجرّد

باء حرف جرّ

جَنَاحِ مجرور

حرف عطف

منصوب -َ

مجرور -ِ

مبنی بر فتح

محلّاً مرفوع

فاعل [هُوَ]

جار و مجرور متعلّق به نَهَضَ

برای تخيير

جمله «نَهَضَ ...» جمله صله محلّی از اِعراب ندارد. جمله «اِسْتَسلَمَ ...»   عطف به جمله صله محلّی از اِعراب ندارد.

 

ٱسْتَسْلَمَ        فَـــاَرَاحَ .       هَذَا         مَاءٌ     آجِنٌ        وَ       لُقْمَةٌ

ماضی،استفعال

حرف عطف

ماضی، اِفْعال

مبتدا

خبر، موصوف

صفت، تابع

حرف عطف

عطف به مَاء

فاعل [هُوَ]

تفريع

فاعل [هُوَ]

محلّاً مرفوع

مرفوع -ٌ

مرفوع -ٌ

مبنی بر فتح

مرفوع -ٌ

 

 يَغَصُّ           بِـــهَا             آكِلُـــهَا .         وَ      مُجْتَنِي    الثَّمَرَةِ

مضارع،مضاعف

باء حرف جرّ

ها محلّاً مجرور

فاعل، مضاف

هاءمضافٌ اِلَيْه

استيناف

مبتدا، مضاف

مضافٌ اِلَيْه

مرفوع -ُ

جار و مجرور متعلّق به يَغَصُّ

مرفوع -ُ

محلّاً مجرور

مبنی بر فتح

تقديراً مرفوع

مجرور -ِ

جمله «يَغَصُّ ...» محلّاً مرفوع صفت لُقْمَةٌ و جمله «مُجْتَنِی الثَّمَرَةِ ...» جمله مستأنفه محلّی از اِعراب ندارد.

 

      لِـــغَيْرِ            وَقْتِ        إِينَاعِهَـــا          كَـــالزَّارِعِ       بِغَيْرِ

لام حرف جرّ

مجرور، مضاف

مضافٌ اِلَيْه

مضافٌ اِلَيْه

هاءمضافٌ اِلَيْه

کَ حرف جرّ

مجرور –ِ

جار و مجرور

جار و مجرور متعلّق به مُجْتَنِی

مجرور، مضاف

مجرور، مضاف

محلّاً مجرور

جار و مجرور متعلّق به خبر محذوف

متعلّق به زارع

 

اَرْضِـــهِ.

مضافٌ اِلَيْه

هاءمضافٌ اِلَيْه

///////

///////

///////

///////

///////

///////

مجرور، مضاف

محلّاً مجرور

///////

///////

///////

///////

///////

///////

 

خُلْقِهِ وَ عِلْمِهِ‏

    فَـــإِنْ           اَقُلْ     يَقُولُوا :    حَرَصَ   عَلَی     الْمُلْكِ ،     وَ

حرف عطف

حرف شرط

مضارع مجزوم

مضارع مجزوم

ماضی ثلامجرّد

حرف جرّ

مجرور –ِ

حرف عطف

مبنی بر فتح

مبنی برسکون

فاعل [اَنَا]

فاعل واو

فاعل [هُوَ]

جار و مجرور متعلّق به حَرَصَ

مبنی بر فتح

اَقُل فعل شرط مجزوم نشانه جزم سکون، يَقُولُوا جواب شرط مجزوم نشانه جزم حذف نون، جمله «حَرَصَ عَلَی الْمُلْکِ» محلّاً منصوب مقول يَقُولُوا

 

   إِنْ      اَسْكُتْ     يَقُولُوا :  جَزِعَ      مِنَ     الْمَوْتِ !  هَيْهَاتَ    بَعْدَ

حرف شرط

مضارع مجزوم

مضارع مجزوم

ماضی ثلامجرّد

حرف جرّ

مجرور –ِ

اسم فعل

ظرف زمان

مبنی برسکون

فاعل [اَنَا]

فاعل واو

فاعل [هُوَ]

جار و مجرور متعلّق به حَرَصَ

به تثليث تاء

متعلّق به هَيْهَاتَ

اَسْکُتْ فعل شرط مجزوم نشانه جزم سکون، يَقُولُوا جواب شرط مجزوم نشانه جزم حذف نون، جمله «جَزِعَ مِنَ الْمَوْتِ» محلّاً منصوب مقول يَقُولُوا

 

  اللُّتَيَّا      وَ        الَّتِي !       وَ        اللَّهِ            لَـــٱبْنُ         اَبِي

مصغّر الّتی

حرف عطف

موصول،مؤنّث

واو قسم

مجرور –ِ

تأکيد،غيرعامل

مبتدا، مضاف

مضافٌ اِلَيْه

اَللُّتَيَّا مبنی، مضافٌ اِلَيْه محلّاً مجرور ، اَلَّتِی معطوف

جار و مجرور متعلّق به اُقْسِمُ محذوف

لَ جواب قسم

مرفوع -ُ

مجرور به ياء

 

  طَالِبٍ    آنَسُ        بِـــالْمَوْتِ         مِنَ       الطِّفْلِ       بِـــثَدْيِ

مضافٌ اِلَيْه

افعل تفضيل

باء حرف جرّ

مجرور -ِ

حرف جرّ

مجرور -ِ

باء حرف جرّ

مجرور -ِ

مجرور -ٍ

خبر ، مرفوع

هر سه جار و مجرور متعلّق به آنَسُ

 

 

     اُمِّـــهِ ،         بَلِ    ٱنْدَمَجْتُ     عَلَی   مَكْنُونِ      عِلْمٍ       لَوْ

اُمّ مُضافٌ اِلَيْه

هاءمُضافٌ اِلَيْه

حرف ابتدا

ماضي،انفعال

حرف جر

مجرور

مُضافٌ اِلَيْه

حرف شرط

مجرور، مُضاف

محلا"مجرور

برای انتقال

تُ فاعل

جار و مجرور متعلق به اِنْْدَمَجْتُ

مجرور

برای امتناع

 

  بُحْتُ        بِـــهِ           لَـــٱضْطَرَبْتُمْ    ٱضْطِرَابَ  الْاَرْشِيَةِ   في

ماضی، فا تُ

باء حرف جرّ

هاءمحلّاً مجرور

لام جواب لَوْ

ماضی،فا تُمْ

مفعول مطلق

مضافٌ اِلَيْه

حرف جرّ

فعل شرط

جار و مجرور متعلّق به بُحْتُ

مبنی بر فتح

جواب شرط

نوعی،منصوب

مجرور -ِ

مبنی برسکون

 

الطّوِيِّ الْبَعِيدَةِ !

مجرور -ِ

صفت ، تابع

///////

///////

///////

///////

///////

///////

فِی الطَّوِیِّ متعلّق به اِضْطِراب

///////

///////

///////

///////

///////

///////

جدیدترین اخبار

  • چاپ کتاب « بيان و شرح نهج البلاغه » 1

    کتاب « بيان و شرح نهج البلاغه »  نوشته فرشته (زهرا) بصراوی توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ رسيد. اين کتاب در سه بخش «بيان و شرح» ، «جدول اعراب الفاظ» و «معنی فارسی الفاظ» ارائه می شود. جلد اوّل به پانزده خطبه اوّل  اختصاص دارد.

     

    چاپ کتاب مقدّمه ای بر فرهنگ اسلامی

    کتاب مقدّمه ای بر فرهنگ اسلامی در دو جلد توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ  رسيد. مدير سايت محقّق و مؤلّف اين کتاب است. جلد اوّل اين کتاب مشتمل بر کلّيّات فرهنگ شناسی، مبانی فرهنگ اسلامی، عناصر و مؤلّفه های فرهنگ اسلامی ناشی از دانشها و عقايد و باورهای اسلامی است. عناصر و مؤلّفه های فرهنگ اسلامی ناشی از قوانين حقوقی و اخلاقی اسلام در جلد دوّم اين کتاب ارائه شده است. شاخصهای توسعه فرهنگ اسلامی يکبار در ذيل هر يک از مؤلّفه های مربوطه آمده است و يکبار به طور کامل در انتهای جلد دوّم ارائه شده است. شاخصهای توسعه فرهنگ اسلامی ارائه شده در اين کتاب با بهره گيری از منابع اسلامی تهيّه و پيشنهاد شده است. مهمترين نکته قابل توجّه در اين کتاب تبيين رابطه دين و فرهنگ است. از آنجا که فرهنگ شناسان دين را يکی از عناصر فرهنگ به شمار می آورند. جايگاه دين الهی و رابطه آن با فرهنگ همواره ناشناخته مانده هرگز توضيح داده نشده بود. در اين کتاب با استناد به آيات قرآن کريم دين به دو معنا تعريف می شود. يکی دين الهی که مجموعه ای از معارف و دستورالعمهای نازل شده از جانب خداوند است و ديگری دين بشری که مجموعه عقايد و باورها و الگوها و روشها و آيين و رسوم مذهبی است که از طرف پيراوان هر يک از اديان الهی يا اديان بشری ارائه می شود. دين با معنای اوّل يعنی دين الهی ريشه فرهنگ است که از طرف فرهنگ شناسان مغفول واقع شده است و دين بشری با توجّه به تعاريف فرهنگ شناسان از فرهنگ عين يا بخشی از فرهنگ هر يک از جوامع بشری است.

     

     تلفن ثابت مؤسّسه : 02633412673 - دورنگار 02633412673 تلفن همراه: 09126650828 آدرس: بلوار امام خمينی (ره) (بلوار ارم) خيابان 309، پلاک 92، واحد 9

     

     
  • چاپ کتاب جامعه شناسی دفاع مقدس و فرهنگ ايثارگری

    کتاب جامعه شناسی دفاع مقدّس و فرهنگ ايثارگری نوشته دکتر سيّد مهدی آقاپور توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ رسيد.

     

     

     
  • چاپ کتاب عضين ، نقد انديشه جريانهای تکفيری خشونت گرا در فهم قرآن

    کتاب عضين، نقد انديشه جريان های تکفيری خشونت گرا در فهم قرآن توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ  رسيد. نويسنده اين کتاب آقای دکتر سيد مهدی رحمتی است.وی مدت چهار سال درباره موضوع تحقيق نموده و تقريبا تمام منابع قابل دسترس را مورد بررسی و نقد قرار داده است. مطالب اين کتاب در دو جلد تنظيم شده است . جلد اوّل آن به مفهوم شناسی و بيان تاريخ پديداری و شکل گيری جريان های تکفيری خشونت گرا از ابتدا تا دوره معاصر اختصاص دارد. جلد دوم مشتمل بر آياتی از قرآن کريم است که جريان های تکفيری به آن استناد می کنند. نويسنده بعد از بيان آيات دلايل نقلی و عقلی در سوء برداشت جريان های تکفيری از آيات قرآن کريم را به طور مفصّل بيان می کند. 

     
جدول اِعراب الفاظ خطبه 5
Templates Joomla 1.7 by Wordpress themes free

طراحی سایت: شرکت شبدیز