متن و ترجمه فصل سوم خطبه 1

پرينت
دسته: بدون گروه بندی
نمایش از پنج شنبه, 04 اسفند 1390 نوشته شده توسط فرشته (زهرا) بصراوی
خروجی PDFخروجی HTML

 

اَنْشَاَ الْخَلْقَ إِنْشَاءً ، وَ ابْتَدَاَهُ ابْتِدَاءً ، بِلا رَوِيَّةٍ اَجَالَهَا ، وَ لا تَجْرِبَةٍ اسْتَفَادَهَا، وَ لا حَرَكَةٍ اَحْدَثَهَا، وَ لا هَمَامَةِ نَفْسٍ اضْطَرَبَ فِيهَا . اَحَالَ الْاَشْيَاءَ لِاَوْقَاتِهَا، وَ لَاَمَ بَيْنَ مُخْتَلِفَاتِهَا ، وَ غَرَّزَ غَرَائِزَهَا وَ اَلْزَمَهَا اَشْبَاحَهَا ، عَالِماً بِهَا قَبْلَ ابْتِدَائِهَا ، مُحِيطاً بِحُدُودِهَا وَ انْتِهَائِهَا، عَارِفاً بِقَرَائِنِهَا وَ اَحْنَائِهَا. ثُمَّ اَنْشَاَ سُبْحَانَهُ فَتْقَ الْاَجْوَاءِ ، وَ شَقَّ الْاَرْجَاءِ ، وَ سَكَائِكَ الْهَوَاءِ ، فَاَجْرَي فِيهَا مَاءً مُتَلَاطِماً تَيَّارُهُ ، مُتَرَاكِماً زَخَّارُهُ ، حَمَلَهُ عَلَي مَتْنِ الرِّيحِ الْعَاصِفَةِ ، وَ الزَّعْزَعِ الْقَاصِفَةِ . فَاَمَرَهَا بِرَدِّهِ ، وَ سَلَّطَهَا عَلَي شَدِّهِ ، وَ قَرَنَهَا إِلَي حَدِّهِ . الْهَوَاءُ مِنْ تَحْتِهَا فَتِيقٌ ، وَ الْمَاءُ مِنْ فَوْقِهَا دَفِيقٌ . ثُمَّ اَنْشَاَ سُبْحَانَهُ رِيحاً اعْتَقَمَ مَهَبَّهَا ، وَ اَدَامَ مُرَبَّهَا ، وَ اَعْصَفَ مَجْرَاهَا ، وَ اَبْعَدَ مَنْشَاَهَا ، فَاَمَرَهَا بِتَصْفِيقِ الْمَاءِ الزَّخَّارِ ، وَ إِثَارَةِ مَوْجِ الْبِحَارِ . فَمَخَضَتْهُ مَخْضَ السِّقَاءِ ، وَ عَصَفَتْ بِهِ عَصْفَهَا بِالْفَضَاءِ . تَرُدُّ اَوَّلَهُ إِلَی آخِرِهِ ، وَ سَاجِيَهُ إِلَی مَائِرِهِ ، حَتَّی عَبَّ عُبَابُهُ ، وَ رَمَی بِالزَّبَدِ رُكَامُهُ ، فَرَفَعَهُ فِي هَوَاءٍ مُنْفَتِقٍ ، وَ جَوٍّ مُنْفَهِقٍ ، فَسَوَّی مِنْهُ سَبْعَ سَمَوَاتٍ ، جَعَلَ سُفْلَاهُنَّ مَوْجاً مَكْفُوفاً ، وَ عُلْيَاهُنَّ سَقْفاً مَحْفُوظاً ، وَ سَمْكاً مَرْفُوعاً ، بِغَيْرِ عَمَدٍ يَدْعَمُهَا ، وَ لَا دِسَارٍ يَنْظِمُهَا. ثُمَّ زَيَّنَهَا بِزِينَةِ الْكَوَاكِبِ ، وَ ضِيَاءِ الثَّوَاقِبِ، وَ اَجْرَی فِيهَا سِرَاجاً مُسْتَطِيراً ، وَ قَمَراً مُنِيراً: فِي فَلَكٍ دَائِرٍ ، وَ سَقْفٍ سَائِرٍ ، وَ رَقِيمٍ مَائِرٍ.

ترجمه فارسي فصل سوّم خطبه 1

خداوند مخلوقات را آفريد، و آفرينش آن را بدون سابقه هستي بنا نهاد، بدون انديشه ­اي كه آن را به كار بَرَد، و يا تجربه­ اي كه از آن بهره گيرد، يا حركتي كه آن را پديد آورد، و يا قواي محرّكي كه در او به حركت درآيد. مخلوقات را در زمانهاي خود آفريد، و ميان اجزاي مختلف آن هماهنگي ايجاد كرد، و براي هر يك طبيعتي مقرّر فرمود، و آن طبيعت را در كالبدش قرار داد، در حاليكه مخلوقات را پيش از شروع آفرينش مي­ شناخت، و به حدود و پايان هر يك احاطه داشت، و به سرشت و جوانب آن دانا بود. سپس خداوند سبحان تَرَك جوها، و شكاف كرانه­ ها، و ارتفاعات هوا را پديد آورد. در آن آبي جاري ساخت كه امواج آن يكديگر را در هم مي­ شكست و پشته­ هاي آن بر هم مي­ نشست. آن آب را بر پُشتِ بادي تند، و طوفاني شديد قرار داد. و به باد فرمان داد تا آب را برگرداند، و آن را بر شدّت آب مسلّط كرد، و آن را به مرز آب بَست. هواء در زير باد شكافته و آب در بالاي آن روان بود. سپس خداوند سبحان باد ديگري را آفريد كه محلّ وزش آن را عقيم كرد، و ماندن آن را دوام داد، و جريان آن را تند و سخت كرد، و منبع پيدايشش را دور قرار داد. به آن باد فرمان داد تا آب خروشنده را بجنباند، و موج درياها را برانگيزد. باد آب را مانند جنباندن مشك جنباند، و آن را مانند رفتن در فضايي خالي بُرد. اوّل آب را به آخر آن، و ساكن آن را به متحرّكش رساند، تا اينكه امواج آب پديد آمد، و پشته­ هاي آن كف برآورد، پس خداوند متعال آن كف را در هوايي باز، و فضايي وسيع بالا بُرد، و از آن هفت آسمان را برافراشت، پايين­ترين آسمان را موجي كور، و بالاترين آسمان را سقفي محفوظ، و ارتفاعي بلند قرار داد، بدون ستوني كه آن را نگهدارد، و يا ميخ و طنابي كه آن را به هم بپيوندد. سپس آن را با زيور ستارگان، و نور كوكبها آراست. و در آن خورشيدي فروزان و ماهي تابان را در فلكي گردان، و سقفي گذران، و صفحه­ اي روان به جريان انداخت.

جدیدترین اخبار

  • چاپ کتاب « بيان و شرح نهج البلاغه » 1

    کتاب « بيان و شرح نهج البلاغه »  نوشته فرشته (زهرا) بصراوی توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ رسيد. اين کتاب در سه بخش «بيان و شرح» ، «جدول اعراب الفاظ» و «معنی فارسی الفاظ» ارائه می شود. جلد اوّل به پانزده خطبه اوّل  اختصاص دارد.

     

    چاپ کتاب مقدّمه ای بر فرهنگ اسلامی

    کتاب مقدّمه ای بر فرهنگ اسلامی در دو جلد توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ  رسيد. مدير سايت محقّق و مؤلّف اين کتاب است. جلد اوّل اين کتاب مشتمل بر کلّيّات فرهنگ شناسی، مبانی فرهنگ اسلامی، عناصر و مؤلّفه های فرهنگ اسلامی ناشی از دانشها و عقايد و باورهای اسلامی است. عناصر و مؤلّفه های فرهنگ اسلامی ناشی از قوانين حقوقی و اخلاقی اسلام در جلد دوّم اين کتاب ارائه شده است. شاخصهای توسعه فرهنگ اسلامی يکبار در ذيل هر يک از مؤلّفه های مربوطه آمده است و يکبار به طور کامل در انتهای جلد دوّم ارائه شده است. شاخصهای توسعه فرهنگ اسلامی ارائه شده در اين کتاب با بهره گيری از منابع اسلامی تهيّه و پيشنهاد شده است. مهمترين نکته قابل توجّه در اين کتاب تبيين رابطه دين و فرهنگ است. از آنجا که فرهنگ شناسان دين را يکی از عناصر فرهنگ به شمار می آورند. جايگاه دين الهی و رابطه آن با فرهنگ همواره ناشناخته مانده هرگز توضيح داده نشده بود. در اين کتاب با استناد به آيات قرآن کريم دين به دو معنا تعريف می شود. يکی دين الهی که مجموعه ای از معارف و دستورالعمهای نازل شده از جانب خداوند است و ديگری دين بشری که مجموعه عقايد و باورها و الگوها و روشها و آيين و رسوم مذهبی است که از طرف پيراوان هر يک از اديان الهی يا اديان بشری ارائه می شود. دين با معنای اوّل يعنی دين الهی ريشه فرهنگ است که از طرف فرهنگ شناسان مغفول واقع شده است و دين بشری با توجّه به تعاريف فرهنگ شناسان از فرهنگ عين يا بخشی از فرهنگ هر يک از جوامع بشری است.

     

     تلفن ثابت مؤسّسه : 02633412673 - دورنگار 02633412673 تلفن همراه: 09126650828 آدرس: بلوار امام خمينی (ره) (بلوار ارم) خيابان 309، پلاک 92، واحد 9

     

     
  • چاپ کتاب جامعه شناسی دفاع مقدس و فرهنگ ايثارگری

    کتاب جامعه شناسی دفاع مقدّس و فرهنگ ايثارگری نوشته دکتر سيّد مهدی آقاپور توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ رسيد.

     

     

     
  • چاپ کتاب عضين ، نقد انديشه جريانهای تکفيری خشونت گرا در فهم قرآن

    کتاب عضين، نقد انديشه جريان های تکفيری خشونت گرا در فهم قرآن توسّط انتشارات نامه مکتب الزّهراء سلام الله عليها به چاپ  رسيد. نويسنده اين کتاب آقای دکتر سيد مهدی رحمتی است.وی مدت چهار سال درباره موضوع تحقيق نموده و تقريبا تمام منابع قابل دسترس را مورد بررسی و نقد قرار داده است. مطالب اين کتاب در دو جلد تنظيم شده است . جلد اوّل آن به مفهوم شناسی و بيان تاريخ پديداری و شکل گيری جريان های تکفيری خشونت گرا از ابتدا تا دوره معاصر اختصاص دارد. جلد دوم مشتمل بر آياتی از قرآن کريم است که جريان های تکفيری به آن استناد می کنند. نويسنده بعد از بيان آيات دلايل نقلی و عقلی در سوء برداشت جريان های تکفيری از آيات قرآن کريم را به طور مفصّل بيان می کند. 

     
متن و ترجمه فصل سوم خطبه 1
Templates Joomla 1.7 by Wordpress themes free

طراحی سایت: شرکت شبدیز